Annoncering på YouTube

Hvorfor vælge Youtube annoncering?

YouTube er til videoer, Google er til at søge på. Sådan tænker mange mennesker, der bruger internettet. Begge dele er egentligt korrekt, men YouTube er meget andet end hjemmevideoer, influencers og sjove katte. YouTube er verdens anden største søgemaskine, lige bagved Google.

Platformen har 1.9 milliarder månedlige brugere fordelt på 91 lande verden over. Tilmed svarer 6 ud af 10 ifølge Google, at de hellere vil se videoer på internettet end traditionelt fjernsyn.

Det gør YouTube til en ideel markedsføringsplatform for din virksomhed. Mediet tillader desuden virksomheder som din at køre reklamefilm til en brøkdel af prisen på almindelige reklamespots i TV. 

Men det er ikke kun væsentligt billigere. Der er også en række andre fordele ved at annoncere på YouTube.

Mulighederne er mange med YouTube annoncering

Som du sikkert kender det fra andre målrettede markedsføringskampagner, kan du også på YouTube målrette dit budskab til et brugerdefineret segment. Det gør sig gældende uanset om du sælger produkter, tjenester eller gerne vil eksponere dit brand i dets helhed. Sælger du bleer, kan du målrette dine annoncer til mødre. Vil du have flere downloads på din app om gaming, kan du målrette din annonce til en interessegruppe, der ser Fortnite-videoer. 

På YouTube er det let for brugeren at klikke på din annonce og ende på jeres site. Her kan han eller hun fortsætte med at shoppe, downloade, læse eller på anden vis interagere med din virksomhed. Formålet med din annonce definerer du nemlig helt selv.

CPV: Hvad er det? 

Youtube annonceringer afregnes i CPV, der står for Cost Per View. Det koster først penge, når du får en visning. Derudover er de første ti sekunder faktisk gratis for dig. Du betaler altså først, når en bruger rent faktisk ser størstedelen af din annonce, eller hele din reklame, hvis den er under ti sekunder lang. 

Du slipper altså for at betale for kolde leads, der er usandsynlige at konvertere til salg.

TrueView In-stream-annoncer

Lyder TrueView som noget, du kender? Selvom navnet ikke siger dig noget, er du sikkert stødt på denne form for annoncer, hvis du nogensinde har set en video på YouTube. Det er nemlig de reklamer, der afspilles, når du ser en video. 

Som bruger har man mulighed for at springe visningen over. Sker det, koster det dig ikke en øre i henhold til CPV. På den måde når vi som bureau nå de brugere, som reelt har en interesse i din virksomhed og dit produkt – Og du sparer penge på dem, der ikke har. Det betyder ikke, at man som virksomhed skal skyde med spredehagl og annoncere til alle brugere på Youtube. Det vil være omkostningsfuldt. 

Hos Webstarters anbefaler vi typisk, at dine videoannoncer er over 30 sekunder lange, men gerne et minut eller derover. Det giver din virksomhed bedre muligheder for at tilpasse budskabet til YouTubes unikke format. 

TrueView discovery-annoncer

Som på Google, kan du også finde annoncer i siden eller toppen af dit søgeresultat. Det er faktisk også muligt på YouTube – Og den plads kan blive din. TrueView er nemlig ikke kun videoreklamer, men også de såkaldte Discovery-annoncer. Discovery-annoncerne er reklamer, der vises, når nogen søger på noget. De har format som tekst eller bannere. Det kan faktisk også være hele videoer.

Konceptet er dog grundlæggende det samme. Her betaler du først for din Discovery-annonce, når nogen klikker på dit banner eller din reklame. 

Retention / RLSA

Retention er en feature, der gør det muligt for din virksomhed at ramme de brugere, der allerede tidligere har foretaget en interaktion. Denne type for annoncering er effektiv, når I gerne vil aktivere dem igen, eller konvertere dem helt. Det er en form for remarketing.

Derudover er YouTube er nemlig et virkelig godt medie til efterkøbsbranding hos de brugere, der allerede har foretaget et køb ved jer. Mange virksomheder poster kun penge i at hverve nye kunder, og ikke i at tilfredsstille og værdsætte eksisterende kunder. Det er ærgerligt, for denne målgruppe kender jo allerede din virksomhed. Ved fortsat og korrekt eksponering, kan du gøre denne målgruppe til positive ambassadører for din virksomhed.

Content is key

Brugerne er jo ikke kommet på YouTube for at se annoncer, men videoer. Der er skarp konkurrence om brugernes opmærksomhed, og det sætter store krav til dit indhold. Du har nemlig kun ganske få sekunder til at fange brugernes opmærksomhed, og få dem til at se din annonce færdig eller konvertere dem videre på din side. 

For os er det altid et målepunkt at se, hvor mange procent af jeres video der reelt bliver set færdigt. Er den procentdel lav, er det ofte et udtryk for, at indholdet ikke er godt nok i forhold til jeres målgruppe og targeting. 

Targeting: Ram de rigtige seere 

Ønsker du at se et effektivt afkast af din indsats med YouTube-annoncer, er det vigtigt, at du målretter dem til de rigtige mennesker. Det sørger targeting for. 

Målgruppen afhænger selvfølgeligt af, hvad det er, du gerne vil opnå. Dette kan du også fastsætte i targeting-fasen. Det er naturligvis også noget, vores kompetente YouTube-specialist hjælper med. Dernæst kan du nøjagtigt definere hvilke mennesker, du ønsker skal udføre den valgte handling. Her kan du udvælge et publikum baseret på demografiske, geografiske eller andre sociokulturelle faktorer. 

Jo mere data du har, desto mere målrettet kan de varmeste brugergrupper rammes. Det skaber beviseligt et større økonomisk afkast. Det samme opnås ved at vælge folk, der allerede kan lide eller har vist interesse for din virksomhed eller dit produkt.

Vi anbefaler, at I kører Youtube ads kontinuerligt over en længere tidshorisont. Vi ser ofte korte kampagner, for eksempel i forbindelse med en ny bilmodel, der skal skabes hype omkring. Men med kontinuerlig Youtube annoncering skabes der mere brugerdata. Dermed kan I forbedre jeres targeting, ramme de rigtige brugere og øge jeres rentabilitet betydeligt.

Budskab

Inden du begynder at producere indhold til din YouTube-annonce, er det vigtigt, at du definerer dit formål med at køre kampagnen. Jeres budskab hænger tæt sammen med, hvilke brugere der skal aktiveres, og hvilket kendskab denne gruppe har til jeres virksomhed. Hvis de overhovedet ikke kender til jer, skal du sørge for at have en introducerende og forklarende vinkel. Fremhæv jeres unique selling points og skab et behov hos seeren. Målretter du annoncer til en brugergruppe, der i dag har udvist interesse for konkurrenten, kan du hive sammenligningsfaktorer op af hatten. 

Dit budskab vil altid hænge tæt sammen med din virksomheds overordnede forretningsmål. Hav derfor også de med i spil, når du planlægger dine digitale kampagner. 

Der kan altså være mange forskellige formål med dine YouTube-annoncer. Derfor er det heller ikke muligt at lave en annonce, der indeholder det hele. 

Besvar derfor en række simple HV-spørgsmål, inden du går i gang; Hvad er formålet, hvem skal jeg vise det til, og hvad håber jeg på at få ud af det?

Heri ligger en strategisk planlægningsproces, der rækker udover den tekniske opsætning og den rentabilitet, der på sigt vil komme. Mangler du en kompetent partner til din YouTube annoncering? Hos Webstarters har vi rig erfaring med flere annoncetyper, og vi tager gladeligt en uforpligtende snak om, hvad der giver mest mening for din virksomhed.