Hvorfor Youtube Annoncering?

YouTube er verdens andenstørste søgemaskine. Det er ikke sikkert, I er klar over det, men det forholder sig sådan, at YouTube rent faktisk vokser på daglig basis.

Grunden til at dette medie vækster ekstremt meget og er så virkningsfuldt er ganske simpelt. Mediet tillader jer at køre reklamefilm, til hvad der svarer til en brøkdel af det, som prisen er på almindelige TV-spots.

Men det er ikke kun væsentligt billigere, der er også andre fordele i forhold til, hvordan tingene bliver afregnet, og hvem man rammer, når man kører Youtube annoncering.

Muligheder ved Youtube annoncering:

Med Youtube annoncering kan I ramme brugergrupper eller segmenter, som I gerne vil have aktiveret i forhold til det, I ønsker at sælge. Om end det er produkter eller services. Hvis vi nu antager, at I gerne vil sælge bleer, har I mulighed for at målrette det til mødre.

Anvender I annonceringen på denne måde, kan I skabe en opmærksomhed og lyst hos brugeren til at undersøge mere. Og det er relativt let for brugeren at klikke på et link og ende på jeres site og fortsætte med at shoppe eller undersøge mere, hvis det er det, de ønsker.

CPV

Youtube annonceringer afregnes i CPV, der står for Cost Per View. Det koster først, når I får en visning, og de første ti sekunder er gratis i en true view visning.

True-view

Vi kender alle sammen til true view visning. Det er det reklameelement, der dukker op, når vi gerne vil ind og se en video på Youtube. Brugeren har mulighed for at skippe visningen, og vælger brugeren at gøre det, så koster det ikke noget i forhold til CPV. På den måde kan vi nå de brugere, der reelt har en interesse, da vi ellers må antage, at brugeren vil vælge at trykke skip.

Det betyder ikke, at I som virksomhed skal skyde med spredehagl til alle brugere på Youtube. Det vil være omkostningsfuldt i sidste ende. Men det betyder, at I med true view formatet kan vise en video overfor brugerne og skabe interesse for jeres produkt eller service. Vi anbefaler altid, at videoen er over tredive sekunder, gerne et minut eller mere. Har I eksempelvis en video på 27 sekunder, betaler I fra første sekund videoen bliver aktiveret, men varer den tredive sekunder eller over gælder CPV og de første ti sekunder er gratis. True view add-formatet er blot et ud af tre formater som Youtube tilbyder, men det er klart det med den bedste respons.

Retention / RLSA

Retention er en feature, der gør det muligt for jeres virksomhed at ramme de brugere, der har foretaget en eller anden interaktion på jeres site, som I gerne vil aktivere igen. Youtube er nemlig et virkelig godt medie i forhold til efterkøbsbranding hos de brugere, der har foretaget et køb ved jer. Og som I gerne vil have til at lære jer bedre at kende og købe mere hos jeres virksomhed. Youtube har en virkelig god brandingværdi hos den type brugergruppe, der allerede kender jeres virksomhed og som ved fortsat eksponering kan blive en form for ambassadører for virksomheden.

Content is key

Når I kører ads via true view, så har brugerne mulighed for at skippe jeres add. Det betyder, at I som virksomhed har en begrænset mængde tid til at fange brugerens opmærksomhed i og få dem til at se videoen færdig. For os er det altid et målepunkt at se, hvor mange procent af jeres video der reelt bliver set færdigt. Er den procentdel lav, er det ofte et udtryk for, at indholdet ikke er godt nok i forhold til jeres brugergruppe og targeting. Det er alfa omega, at indholdet i jeres reklamespot er så godt som overhovedet muligt. Det handler nemlig om at fange brugeren på meget få sekunder.

Targeting

Der er rig mulighed for at målrette ens ads efter den brugergruppe, I gerne vil aktivere og få konverteret til køb. Det kan I gøre for eksempel via demografiske eller sociokulturelle faktorer.

Men en af de mere interessante muligheder ved Youtube annoncering er, at I kan få Youtube til at gå efter brugere, der er lig med dem, der allerede har foretaget et køb hos jeres virksomhed. På den måde skaber det en mere dynamisk omsætning. Og jo mere konvertingsdata vi kan måle på og optimere ud fra, desto bedre vil vi være til at aktivere de brugergrupper, der er lig med dem, der allerede kan lide jeres virksomhed. Det giver både nogle faste rammebetingelser omkring targeting, men også en dynamisk skalerbarhed til fordel for jeres virksomhed.

Vi anbefaler, at I kører Youtube ads kontinuerligt over en længere tidshorisont. Vi ser ofte nogle meget korte kampagner, for eksempel i forbindelse med en ny bilmodel, der skal skabes hype omkring. Men med kontinuerlig Youtube annoncering kan I forbedre jeres targeting, ramme de rigtige brugere og højne jeres rentabilitet betydeligt.

Budskab

Inden I som virksomhed begynder at lave indhold til en Youtube add, er det vigtigt at finde et formål med overhovedet at køre kampagnen. Jeres budskab hænger tæt sammen med, hvilke brugere der skal aktiveres, og hvilket kendskab denne gruppe har til jeres virksomhed. Hvis de overhovedet ikke kender til jer, skal I have en mere forklarende tilgang til jer selv og jeres produkter.

Men hvis brugerne allerede har kendskab og købt hos jer før, kan en eksponering af jeres logo i længere tid være en god idé, så de husker jeres identitet. Der kan altså være mange forskellige budskabsformål, alt efter hvem det er, I ønsker at aktivere. Derfor er det heller ikke muligt at lave en annonce, der indeholder det hele. I bliver nødt til at besvare nogle simple hv-spørgsmål, inden I går i gang; Hvad er formålet, hvem skal vi vise det til, og hvad håber vi at få ud af det?

Heri ligger en strategisk planlægningsproces, der rækker udover den tekniske opsætning og den rentabilitet, der på sigt vil komme.