Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

Ups: 4 fejl du ikke må lave med Facebook-annoncering

By 8. oktober 2019 No Comments

.. Men som du sikkert laver alligevel. 

Bare rolig. Uanset hvor tungt din motivation sank, da du læste overskriften, vil du have det meget bedre, når du kommer til bunds i dette blogindlæg. Det lover vi.

Dit kommende Facebook-imperium blev ikke bygget på én dag, men forhåbentligt er du tættere på i dag, end du var i går. 

I dette indlæg gør vores Facebook-ekspert, Jens, dig klogere på fire typiske fejl. Så sparer du forhåbentligt både irriterende lærepenge og tid. 

74% af Facebooks brugere slår et smut forbi platformen hver eneste dag. De bruger typisk 20 minutter ad gangen, når de scroller feedet tyndt. I gennemsnit besøger vi Facebook otte gange – Dagligt! Det kræver ikke de store matematiske evner for at regne sammen, at det udmunder i godt 160 minutters Facebook-kiggeri om dagen. 

De 160 minutter kan altså blive din virksomheds ypperste show-time, med spotlys og det hele. Konfettien og de stående klapsalver kommer først, når du ved, hvordan du optimalt henvender dig til brugerne. 

Dette indlæg er et godt sted at starte.

1. Du bruger ikke kopimålgrupper 

Kopi-målgrupper kaldes ‘lookalike audiences’. De består af en række mennesker, der ligner dem, der allerede interesserer sig for din virksomhed eller dit produkt. 

Facebooks algoritme vurderer, at mennesker der ligner dem, der allerede har vist interesse for din virksomhed (ved køb, besøg eller lignende), er mere tilbøjelige til også at finde dig interessant.

En kopi-målgruppe er en nem og effektiv måde at annoncere til relevante personer. Du slipper nemlig for at skulle udarbejde en masse målgruppeanalyser, tests af disse og meget andet forarbejde, som ellers er forbundet med at etablere målgrupper, hvor du syr en digital quilt af adfærd, interesser og demografier. 

Du opretter en kopi-målgruppe ved at finde en kilde. Det kunne eksempelvis være et køb af et specifikt produkt. Herefter opretter du din kopi-målgruppe baseret på kildens baggrund. 

Med en kopimålgruppe har du mulighed for at ramme op mod top 10% af de mennesker, der ligner din kilde mest. Det lyder jo som ret gode odds, ikke? 

Personligt anbefaler jeg, at du vælger op til 5%. Det skyldes, at markedet hurtigt bliver for bredt, hvis du går over dette benchmark. Ydermere vil jeg råde dig til, at du deler din kopimålgruppe op i tre individuelle audienser: Èn for top 1%, én for top 1-2% og én for 2-5%. 

Således har du mulighed for at starte med de stærkeste leads, nemlig top 1%. Her er der størst sandsynlighed for, at du får mest for dine penge. Herefter kan du altid eskalere dit budget ved at aktivere de to andre målgrupper løbende, hvis det giver mening for dig. 

At bruge kopimålgrupper, samt at inddele og fordele budget efter disse, kan potentielt spare dig mange markedsføringskroner, som du istedet kan investere i dine stærkeste leads, remarketing eller noget helt tredje. 

2. Du annoncerer til konverterede personer

Dette er kort og simpelt, men desværre en irriterende fejl at begå. At annoncere til konverterede personer betyder, at du viser dine annoncer til folk, der allerede har udført den handling, du ønsker – F. eks et køb. Det er spild af penge. 

Hvis du sælger plæneklippere, og Børge fra Varde allerede har købt en plæneklipper hos dig – Hvor sandsynligt er det så, at han skal bruge en mere? Ikke særlig stor, medmindre han har en virkelig stor græsplæne og nogle, der kan køre de andre plæneklippere. Ville det ikke give mere mening, at du annoncerede til hans nabo, Birgit, der ikke har en plæneklipper? Ellers kan du jo bruge et lookalike-audience til at finde folk, der ligner Børge. 

Derfor er det vigtigt at du får oprettet et brugerdefineret audiens, customer audience, som bliver baseret på foretagede køb. Således kan du let ekskludere konvertede personer fra dit annoncesæt, og du spilder ikke dit annoncebudget på folk, som allerede har købt dit produkt.

Det betyder selvfølgeligt ikke, at du skal give dine eksisterende og tidligere kunder den kolde skulder. Hold dem til ilden med andre initiativer der forstærker kundeloyaliteten og eventuelt remarketing, hvis det giver mening for din type af produkter. 

3. Din annoncering er for bred

Dette punkt kan godt være lidt sværere, da det kommer an på flere ting. Generelt så tænk over om din annoncering er for bred. Du skal også være opmærksom på at du benytter dig af de rette kampagnemålsætninger. 

F.eks. hvis du gerne vil have salg på din webshop, men stadig ramme bredt – så lav en kampagne fokuseret på konverteringer og en kampagne hvis målsætning er rækkevidde.

Et andet eksempel er hvis du har en fysisk butik uden hjemmeside. Her er det vigtigt at du sætter din targeting i en vis radius hvor du tænker, at du selv også ville være tilbøjelig til at køre for det. Jeg har før oplevet fysiske butikker som annoncere i hele landet. Dette er altså ikke særlig optimalt. 

Så er det bedre at man sætte flere ”regler” op for ens målgruppe og ser bort fra CPM stigningen. Ideelt vil du hellere annoncere til 1000 personer og få 10 køb, frem for at annoncere til 100.000 personer og få 12 køb.

4. Du tager ikke (nok) noter

Gode kampagner er balsam for dit ego (ja, vi kender det godt). Det betyder selvfølgelig ikke, at dårlige kampagner er det modsatte, tværtimod. De er nemlig med til at gøre dig klogere – Det forudsætter selvfølgelig, at du lærer af dine fejl. Derfor er det vigtigt, at du altid noterer dig dine learnings. De gode kampagner kommer nemlig først, når du er blevet klogere på din virksomhed, dine mål og dine audienser. 

Om du lige er startet på Facebook-annoncering, eller om du efterhånden er en rutineret ræv, så er noter et must. 

Hvis f. eks dine tests af en spritny målgruppe ikke har levet op til det forventelige, så notér dig det. Du lærer ufatteligt meget af dine kampagners data og ved være opmærksom på, hvad der er gået godt og mindre godt, for du kan implementere dine lærestreger med øjeblikkelig virkning og derfor hurtigt skifte kurs. 

Det løfter dit overordnede annonceringspotentiale. En anden gulerod ved at tage noter er, at du også har et overblik over, hvad du tidligere har testet og med hvilket resultat. 

Et par forslag til gode ting, du kan notere dig, er:

  • Hvilke audienser, du har testet og med hvilket resultat.
  • Hvilke produkter, der tiltrækker sig flest klik.
  • Dine copies og CTA’er på dine annoncer.
  • Hvilke interaktioner dine annoncer har fået.
  • Hvilke dage og tidsrum dine annoncer trækker flest interaktioner.

Sørg også altid for at gøre dig tanker om din demografi samt hvorvidt der er samhørighed mellem dine mål, din virksomhed og dit publikum. 

Der findes ikke et endegyldigt facit til Facebook-annoncer, men kun med erfaring, viden og forhåbentligt vores lærestreger, kan du blive bedre

Inden du starter, så kreer en strategi og vær åben for, at du kan revidere den løbende som du lærer. Det er okay, at den ikke er perfekt første gang

Et bonus-tip:

Undgå at blive tør i din kommunikation. Du må gerne være kreativ og personlig i dine annoncer. Dine annoncer behøver ikke at være et omvandrende cirkus (medmindre du driver et cirkus, selvfølgelig). Sørg for at tiltrække, underhold eller uddanne dit publikum – Måske kan du endda ramme alle tre?

Essentielt er det dog, at din kommunikation og den stemme, du bruger i dine annoncer, er i overensstemmelse med din virksomhed og dit brand. Således vil din målgruppe opleve troværdighed og genkendelighed, som er grundstenene i at skabe, opbygge og vedligeholde sunde relationer til dine kunder. Er der ikke lighedstegn mellem det din målgruppe bliver præsenteret for i annoncerne, og det de møder på f. eks din hjemmeside, er det svært at forventningsafstemme. I værste fald risikerer du at skuffe din målgruppe og at fremstå utroværdig. Vær derfor frem for alt troværdig og lad din virksomhed skinne klart igennem.

Føler du dig ikke helt på hjemmebane, kan du bare spille bolden til os. Som et af de eneste bureauer i Danmark har vi nemlig Facebooks eftertragtede Blueprint-certificering.