Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

SEO

Ups: 3 dyre SEO-fejl, du ikke må begå

By 10. december 2019 december 18th, 2019 No Comments

Søgemaskineoptimering kan være en svær størrelse, hvis ikke du har erfaring i fingerspidserne. Hvis du alligevel har kastet dig ud i at optimere din digitale tilstedeværelse, vil vi gerne give dig et stort skulderklap – Og hjælpe dig godt på vej.

I vores mangeårige SEO-arbejde for en bred vifte af danske virksomheder, er vi nemlig faldet over en række fejl, der går igen. Tre af dem er særligt hyppige, og dem finder du her – Og de kan have store konsekvenser for det samlede resultat af dit arbejde, hvis ikke de bliver fixet. Heldigvis er de lette at få styr på, og vi viser dig hvordan. 

1: Dine søgeord er ofre for søgeordskannibalisme

Når du vil rangere på et bestemt søgeord, så giver det da meget god mening, at du bruger det til at rangere så mange forskellige sider som muligt – Eller hvad? Ikke helt. 

Faktisk gør du mere skade end gavn, selvom intentionen og logikken umiddelbart er god. Problemet er bare, at Googles tekniske hjerne ikke er stykket sammen som vores. 

Søgemaskinen kan nemlig ikke finde ud af, hvilken af dine sider der skal rangeres, når du forsøger at rangere det samme søgeord flere steder. Det betyder også, at du den ene uge kan have førstepladsen, mens du i den næste uge kan ligge gemt væk på side 4. Sidstnævnte betyder også, at du halvdelen af tiden slet ikke får nogle kliks på dit søgeord. 

De landingssider, som du rangerer dine søgeord på, “spiser” altså hinanden i søgeresultaterne, hvorfor fænomenet kaldes “søgeordskannibalisme”.

Vi ser hyppigt søgeordskannibalisme på webshops, som har flere sider under deres kategorier, hvor de sælger den samme type af produkt. Du kan nemt tjekke, om du er offer for fænomenet, hvis bare du kigger i din hjemmesides URL, som i eksemplet nedenfor.

Google er nem at forvirre

Tager vi eksemplet ovenfor, er der tale om en side, der forhandler kattemad. Den fiktive webshop har så meget kattemad, at det hele ikke kan være på én side. Derfor er der oprettet to forskellige sider, der hedder det samme. Det betyder, at “Dine Dejlige Dyr” nu har to sider, der omhandler præcist det samme og som rangerer på det samme søgeord, “kattemad”.

Google bliver forvirret, selvom den ene side måske har flere produkter, og den anden har mere tekst. De behøver altså ikke være 100% identiske i indholdet, før det giver problemer for Google når søgemaskinen skal vurdere, hvilken side der er mest relevant og derfor skal vises i søgeresultatet. 

Undgå straf med et canonical tag

Der findes heldigvis en løsning. For at undgå at få søgeordskannibalisme, kan du benytte dig af et såkaldt canonical tag, som går ind og fortæller Google, at de to sider handler om det samme. Et canonical tag, som du ser et eksempel på herunder, skal skrives i din html-fil: 

<link rel=”canonicalhref=”https://www.dinedejligedyr.dk/produkt-kategori/kattemad/ ” />

Er du ikke den store haj til webudvikling, findes der selvfølgelig også værktøjer, der gør arbejdet for dig.

Hos Webstarters bruger vi blandt andet et plugin i WordPress, som hedder Yoast. Yoast gør det super let at implementere canonical tags. Så behøver du nemlig ikke at rode rundt i html-filen. 

Med Yoast skal du bare ind på den side i dit content management system, f. eks WordPress, der skal have tilføjet et canonical tag. Ruller du ned til bunden, er der en lille forsmag på, hvordan din side fremstår i søgeresultaterne. Det kaldes et snippet. Tryk på indstillinger og tryl en lille boks frem. Heri kan du indsætte et link til den side, du gerne vil henvise til gennem en canonical URL

2: Din sidestruktur er dårlig: For mange H1’ere

På din hjemmeside har du sikkert en variation af forskellige sider, og de indeholder højst sandsynligt alle en form for tekst.

Google læser dine landingssider som du læser en bog. En god og overskuelig struktur er bl.a. med til at fortælle Google, hvad den pågældende side handler om. For at Google får mest muligt ud af bogen, din hjemmeside, så den kan rangeres, skal den være opbygget på hensigtsmæssig vis. Det nytter jo ikke noget, at Google tror, at din titel er en sidebemærkning. 

Din H1 fungerer som bogens titel. Derfor skal der kun være én af disse. Det er selvfølgelig også yderst vigtigt, at søgeordet som du gerne vil rangere på, indgår i titlen, så man ved hvad “bogen” handler om. 

Du kan til gengæld give den fuld gas med dine H2ere. Dine H2ere er kapitler, mens H3erne for eksempel kan være underskrifter under en H2. Du kan bl.a. bruge H3ere til at navngive lister eller uddybe specifikke emner i et afsnit.

  • H1 er titlen, sidens overordnede emne, og skal indeholde dit fokussøgeord, som du ønsker at rangere på
  • H2 er underkategorier til det overordnede emne, og her kan du med fordel benytte dig af relaterede søgeord.
  • H3 er underkategorier til H2ens emne.

Implementér søgeord

Du har med garanti et primært søgeord, som du gerne vil rangere din virksomhed på. Måske sælger du fodboldstøvler, og vil gerne være nummer et på søgeordet “fodboldstøvler”. Så er “fodboldstøvler” dit primære søgeord og ordet skal derfor indgå i din sides overskrift/H1. 

Det samme gælder for din URL, som også bør indeholde det søgeord du ønsker at rangere, da det giver en synergi for Google, og det giver et bedre overblik over, hvad den pågældende side handler om. 

Hvis du vil øge dine chancer for en positiv rangering, kan du inkludere relaterende søgeord/emner i dine H2er, men det er absolut ikke en nødvendighed.

Tager vi igen udgangspunkt i eksemplet, hvor du sælger fodboldstøvler, kan titlerne og strukturen se ud som herunder:

<H1> Fodboldstøvler til dine behov
        <H2> Læder former sig efter fødderne
        <H2> Til kunstgræs, almindeligt græs, eller den regnvåde bane
                 <H3> Kunsten er at passe på sig selv
                 <H3> Til den tørre bane
                 <H3> Lange knopper er godt i regnvejr
       <H2>Indendørs fodboldsko

Sidens overskrift, H1, hedder altså “Fodboldstøvler til dine behov”. Her er “fodboldstøvler” den bærende del, fordi det er dit primære søgeord. Det hjælper samtidigt læseren med at afkode, hvad de kan forvente af din side. Jo større overensstemmelse der er mellem de forventninger, dine besøgende har, og det indhold de møder, desto bedre odds har du med din afvisningsprocent. 

Derefter fungerer “Læder former sig efter fødderne”, “Til kunstgræs, almindeligt græs eller den regnvåde bane og “Indendørs fodboldsko” som H2’ere. De beskriver underemner på sidens bredde tema, “fodboldstøvler”. 

I eksemplet ser du også tre H3’ere. De uddyber de enkelte emner som underkategorier til de H2’er, de befinder sig under.

PRO TIP:
Det søgeord som du ønsker at rangere på, skal så vidt muligt også indgå i din URL og dine metainformationer. På den måde giver det en form for synergieffekt overfor Google, da det er nemmere for Google at forstå hvad din side handler om, når det samme søgeord indgår i alle disse. Nu ved du, hvordan den ideelle titelstruktur ser ud. Men hvordan ved du så, om du er på rette vej med din egen side? Det lærer vi dig lige her. 

Sådan tjekker du din sides titelstruktur

Der er flere måder hvorpå du kan tjekke din sides titelstruktur.

Den første metode er med browser-udvidelsen “SEO Meta in 1 click”, som er en gratis udvidelse til Google Chrome:

  1. Gå ind på Google Chromes webstore.
  2. Download udvidelsen – Det er gratis.
  3. Når du har hentet udvidelsen, dukker den automatisk op i din browser. 
  4. Derefter trykker du på det lille røde S i øverste højre hjørne af din browser.
  5. I det vindue der kommer, kan du trykke på kategorien “headers”. Her kan du se hvor mange H1’ere, H2’ere og H3’ere, der er på den pågældende side.

Den anden måde hvorpå du kan tjekke titelstrukturen på dine sider, er ved at finde dine H1’ere, H2’ere osv. hjemmesidens i kildetekst. Det kræver lidt manuelt arbejde, men når du ved, hvordan du skal gøre, er det rygende let: 

  1. Højreklik et hvilket som helst sted på siden.
  2. Tryk på “Vis kildetekst”.
  3. Tryk ctrl + F på Windows, eller cmd + F på Mac.
  4. I tekstfeltet der dukker op, søger du efter “<h1”, da det indikerer hvor mange H1’ere der er på den pågældende side.

Konstaterer du, at der er mere end en H1’er på siden, skal du ind og ændre det i det CMS system, du bruger til din hjemmeside. Det kan f. eks være WordPress eller Umbraco. Typisk vil en H1 kaldes “overskrift 1”, H2 kaldes “overskrift 2” og så videre.

Her kan du derfor også let omdanne dine overskrifter til den rigtige type. Det gør du ved at markere den overskrift, der skal ændres, og efterfølgende vælge den rigtige type overskrift. I enkelte CMS-systemer, kan det være nødvendigt at ændre det i koden. Der findes ingen gyldne tommelfingerregler for hverken H2 eller H3, som du religiøst skal støtte dig op ad. Den rigtige sammensætning af overskrifter afhænger nemlig af din hjemmesides type, indhold og format.

Ved at have en optimal titelstruktur på din side, har Google nemmere ved at se, hvad din side helt præcist handler om. Dermed får du nemmere ved at rangere de optimerede landingssider på dine valgte søgeord

3: Din hjemmeside har døde links: Broken backlinks

Linkbuilding kan være en ganske utaknemmelig disciplin, der både trækker tænder og tid ud af din kalender. Ikke desto mindre er linkbuilding en nødvendighed for di og din hjemmeside, hvis du gerne vil rangere højt på Google. 

Hvis du tidligere har deltaget ét af vores seminarer, ved du måske, at linkbuilding handler om at skaffe sig links på andre hjemmesider. Links er nemlig et skulderklap og en troværdighedserklæring i Googles øjne, så de er gode at have – For det viser søgemaskinen, at din hjemmeside er til at stole på, når andre hjemmesider linker til dig. Links bekræfter også, at du er relevant.

Så hvorfra stammer broken backlinks? Det kan eksempelvis være fra landingssider på din hjemmeside, som ikke længere eksisterer, enten fordi du ikke sælger produktet mere, eller fordi du har flyttet siden til en anden landingsside. Der kan være mange årsager, men du kan altid kende et broken backlink på den famøse 404-fejl, du bliver mødt af, når du forsøger at få adgang til sidens indhold – Det findes altså ikke mere, i hvert fald ikke på dén lokation. 

Vi snupper selvfølgelig også lige et eksempel på, hvordan det kan fungere: 

Lad os sige, at du sælger æg gennem din hjemmeside, der hedder www.gaardensaeg.dk. Dine æg er så gode, at du har fået et link fra www.dinlandmand.dk, som har en underside, hvor de linker ud til forhandlere i hele Danmark – Blandt andet dig og din hjemmeside. Det er da meget fedt, ikke? 

Der linkes til din underside omhandlende økologiske æg, som findes på www.gaardensaeg.dk/oeko-aeg. Hvad er problemet, tænker du måske? Problemet er, at du for nyligt ændrede URLen til gaardensaeg.dk/oekologiske-aeg istedet. Når folk klikker på Din Landmands link på deres hjemmeside, kommer de altså ind på din gamle side og bliver mødt af en 404-fejl. Super surt, for det betyder, at du går glip af både salg og opmærksomhed – Og at Google ikke finder dig troværdig, fordi indholdet som andre linker til, ikke findes. Du får altså ikke den fulde værdi af linket længere.  

Du kan selv finde broken backlinks

Nu vi har malet fanden på væggen omkring de her ødelagte links, skal du naturligvis ikke snydes for at finde ud af, hvordan du tjekker din egen side igennem. 

Du kan tjekke det med værktøjet Ahrefs. Det er desværre ikke et gratis redskab, men du kan nappe en prøveperiode på 7 dage for 7 dollars – Det svarer omtrent til en flad 50’er, og de penge er altså givet godt ud, for du kan sagtens nå at opsnappe dine dårlige links på en uge. Derudover er værktøjet, i vores optik, et af de bedste værktøjer til SEO helt generelt. 

Sådan bruger du Ahrefs

Start med at sætte din URL ind i søgefeltet og søg på den. Hvis vi fortsætter med at tage udgangspunkt i vores eksempel før, hvor du solgte virkelig gode, økologiske æg, er det www.gaardensaeg.dk.

For at finde ud af, hvilke broken backlinks du har, skal du klikke på ‘broken’ i menuen til venstre.

Hvis du render ind i et broken backlink, er der der heldigvis hjælp og fornyet linkværdi at hente.

Det gør du ved at redirecte den landingsside, som har en 404 fejl, til en tilsvarende side. Det kunne her være en side, der omhandler økologiske æg, eller noget, der er tæt beslægtet. Det gør man af to årsager: 

1: Hvis du får noget trafik fra undersiden, eller hvis nogen klikker på linket, så kommer brugerne ind på en side, der svarer til de forventninger, som brugeren måtte have.

2: Værdien fra linket videreføres til den side, man har redirected til. 

Du får altså den værdi, du før fik, tilbage, hvilket vil gøre det nemmere at rangere dine økologiske æg på Google. For det andet, så kommer folk, der trykker på linket, faktisk ind på en side, som de ønsker at besøge, og ikke bare en landingsside med 404 fejl på.

Og til sidst et lille tip.. 

Det er de færreste mennesker, der hverken gider eller har tid til at tjekke for broken backlinks hver dag – Eller hver uge. Hvis du beslutter dig for at gå videre med Ahrefs, får du lige et lille tip herfra. Du kan nemlig selv planlægge automatiske checks, ugentligt eller månedligt. Så får du direkte besked, hvis du har dårlige links.