SEO konsulent

Sådan vælger du den bedste konsulent til søgemaskineoptimering

Hvis du ønsker en succesfuld forretning, så er SEO-arbejde vigtigere, end du formentlig går og tror. Heldigvis er der hjælp at hente, da den helt rigtige SEO konsulent kan hjælpe dig med at skabe optimal synlighed for din hjemmeside og din forretning som helhed.

Hos Webstarters skaber vi de bedste præmisser for online salg og markedsføring af din virksomhed. Så kan du gøre, hvad du er allerbedst til i mellemtiden.

Hvad går SEO ud på?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk kan oversættes til i søgemaskineoptimering. Frem for at mænge sig med lange ord og begreber, siger de fleste dog bare SEO.

SEO handler bl.a. om, hvordan du kan målrette teksterne på din hjemmeside, så Google du behager Googles algoritme og søgemaskinen derfor placerer dig i toppen af søgeresultaterne. Denne proces er en uhyre vigtig del af enhver moderne virksomheds online markedsføring, da de fleste mennesker søger på internettet, når de overvejer at foretage et køb. Hvis du ikke dukker op, når dine potentielle kunder søger, hvordan skal de så finde dig? 

Det batter nemlig ikke spor at have en velskrevet og flot hjemmeside, og gode produkter eller fantastiske priser, hvis ingen kunder falder over din webshop. Af denne grund er SEO-arbejde alfa og omega, hvis du vil kunne konkurrere online.

For at tiltrække kunder er særligt ét våben afgørende: synlighed. SEO-arbejde går med andre ord ud på at skabe maksimal adgang til din hjemmeside ved at placere den i toppen af søgeresultaterne. Herefter skal et besøg også gerne konverteres til et salg – men det er en anden historie.

En SEO konsulent er en online marketing specialist

Hvad er en SEO konsulent så for én, tænker du måske. Og hvorfor skal du egentligt overveje en ekstern konsulent til din online marketing?

Jo, nu skal du høre. En SEO konsulent er en online marketing specialist. Og det med at være specialist, det er ikke kommet til os henover natten her hos Webstarters. Tværtimod kræver det masser af arbejde med online marketing og søgemaskineoptimering at vide, hvordan en hjemmeside placerer sig bedst på Google. Vi håndplukker vores dygtige specialister og sørger for kontinuerlig læring, så din virksomhed altid er i de mest kompetente og tryggeste hænder. 

Hvis du er lidt forvirret over, hvordan det hele sammen udspiller sig på Google, er det helt forståeligt. En SEO konsulent sidder heldigvis med fingrene nede i arbejdet hver eneste dag i kraft af sit arbejde som online marketing specialist. 

Af denne grund vælger flere og flere virksomheder at få hjælp til Google og online marketing. Det giver god mening, da de bedste resultater ganske enkelt kommer fra erfarne online marketing specialister, der har mangeårig erfaring med at skabe mærkbare resultater. Vil du kunne konkurrere mod dine konkurrenter, bør du overveje at gøre det samme.

Hjælp til Google og søgemaskineoptimering

Hovedopgaven for enhver SEO konsulent er altså at skabe maksimal synlighed på Google. Synlighed på internettet betyder, at dine kunder kan finde dig, når de leder efter det, du tilbyder. Det ser blandt andet i søgeresultaterne. På SEO-sprog hedder det SERP.  

Uden synlighed er du nemlig, i yderste konsekvens, irrelevant. Er du i tvivl om fremgangsmåden, er en SEO konsulent den rette hjælp til at føre dig frem online hos søgemaskinerne. Få derfor hjælp til Google af en SEO konsulent, så du ranker højt og dermed får den vigtige online synlighed, der lokker kunden til din biks. Den høje rangering er nemlig altafgørende for, om kundernes penge havner i dine lommer eller konkurrenternes. 

48% af klik på Google er på resultatsidens øverste resultat. 12% klikker på resultat nummer to, mens kun 8% klikker på det tredje resultat. Det viser en nylig undersøgelse fra Smart Insights. Der er altså et enormt fald i potentielle kunders interesse, allerede når du “kun” ligger nummer to. 

En SEO konsulent har fokus på Googles belønningskriterier

Når Google skal bedømme, hvilke hjemmesider, der skal ligge øverst på deres toplister med søgeresultater, så sker det ud fra en række kriterier – og en algoritme. I SEO-regi er det derfor altafgørende at arbejde hen imod disse kriterier.

Formålet med Googles strenge kriterier er, at brugerne får serveret det mest relevante og brugbare indhold først. Spørgsmålet er så, hvordan Google vurderer hjemmesider.

Svaret er, at en algoritme gør udvælgelses-arbejdet ud fra et væld af kriterier. Derfor skal en hjemmeside så vidt muligt efterleve Googles ranking-kriterier, som de har mere end 200 af, før hjemmesiden kan få en topplacering.

Googles belønningskriterier udvikler sig dog hele tiden. For omkring 500-600 gange årligt optimerer de deres algoritme for at imødekomme brugernes behov. Derfor skal du altid være oppe på dupperne, hvis din hjemmeside skal beholde en topplacering.

Sådan bliver du belønnet af Google

For at blive endnu klogere på SEO arbejde, så tager vi nu et kig på, hvad der helt konkret giver et plus i bogen hos Google. Her er fem vigtige eksempler på, hvilken indsats der belønnes hos søgemaskinen:

  • Søgeord i overskrift, meta title og meta beskrivelse. Forsøg at bruge dit primrære søgeord i de meta informationer, du indtaster til Google. Disse er i sig selv et værktøj til at lokke brugere ind på siden og dermed et indirekte signal til Google om, at dit indhold er relevant i forhold til det, som brugerne søger på. 
  • Søgeord i et naturligt flow, der optræder mere end andre ord. Find dit primære søgeord, og inkluder det på en naturlig måde i det indhold, du skriver. Pas på med at overdrive, så det virker kunstigt, for den lurer Google lynhurtigt. 
  • Relevant og værdifuldt indhold. Jo mere relevant og værdifuldt, du kan gøre dit indhold, jo bedre vurderer Google dig. Google har som sagt til formål at skaffe brugerne det bedste indhold, der hjælper dem med deres problemer eller efterspørgsel. Hjælper du dem med det, bliver du altså belønnet. Du kan både producere video, tekst og billeder. Det hele kan rangeres. 
  • Skriv lange og informative tekster. Grammatisk korrekte tekster, hvor du har været opmærksom på korrektur og stavning, belønnes af Google. Teksterne skal dog ikke blot være lange og velskrevne, de skal også være fyldt med relevant information. Spam og fyld er derfor no-go.
  • Dvæletid, der giver en indikation af, hvor lang tid besøgende på din side bruger på dit indhold. Jo længere du kan fastholde folk, desto bedre. Bliver dine besøgende lang tid på din hjemmeside, tænker Google, at du laver noget, brugerne kan lide – Og de vil derfor prioritere at dele mere af det. 

Sådan bliver du straffet af Google

Du skal selvfølgelig heller ikke snydes for at vide, hvilke fælder du skal forsøge at undgå, hvis du ikke vil straffes af Google. Her er tre eksempler:

  • Duplicate content er et udtryk inden for SEO-verdenen, der dækker over indhold, der allerede findes på internettet. Vurderer Google, at der findes flere sider med det helt samme indhold på nettet, ved søgemaskinen ikke, hvilket der skal rangeres og du risikerer derfor, at du slet ikke kan blive set og fundet. 
  • Keyword stuffing er et begreb, der dækker over tekster, der er overfyldte med søgeord, som typisk indgår i unaturlige sammenhænge. Tidligere fyldte virksomheder deres tekster med søgeord for at placere sig i toppen hos søgemaskinerne, men den strategi går ikke længere hos Google. Keyword stuffing er nemlig et tegn på tekster uden brugbart indhold, hvilket algoritmen i dag kan gennemskue.
  • Dårlige links er altid en skidt idé, når det drejer sig om at opnå en god placering på Google. Links er generelt vigtige for søgealgoritmerne, men de skal være af en vis kvalitet for at rykke dig op i hierarkiet. Et godt link er fra en hjemmeside, hvor der er masser af trafik, og som almindelige mennesker benytter.

Content marketing er en anden side af SEO

Content marketing er en vigtig del af SEO; For at kunne rangere dine søgeord, skal der jo være noget indhold, som disse søgeord kan hænge fast ved. 

Når du kommer i kontakt med en professionel SEO konsulent i Webstarters, vil vi også lægge et stort fokus på kreativ sparring og udvikling af stærkt kvalitetsindhold, content, til din hjemmeside. Der er blandt andet også en af de mange gode grunde til, at kvaliteten af dine tekster kommer er vigtig.

Ved at skabe relevant indhold af høj kvalitet til din målgruppe, påvirker du effektivt dvæletiden, som dine besøgende bruger på din webshop. Bedre indhold skaber altså troværdighed, da velproduceret og relevant indhold til dine kunder giver dem gavnlig information og svar på spørgsmål.

Content marketing vil derfor ikke blive opfattet som en strategi til at tilfredsstille en algoritme, selv om det effektivt belønner dig hos Google – Og hos dine besøgende, der forhåbentligt vil finde dig spændende. På den vis er content marketing en vaskeægte win-win situation. Bedre hjemmesideindhold er nemlig gavnligt for brugernes oplevelse, og imødekommer derfor også Googles krav til den gode hjemmeside.

Moderne marketing handler om troværdighed

Online markedsføring handler mere og mere om én ting; nemlig troværdighed. Udbudet af indhold på internettet er nemlig stort og mangfoldigt, så Google anser det også som sin opgave, at udvælge troværdigt og værdifuldt indhold at vise sine brugere. Det handler jo bl.a. også om deres troværdighed.

Gennem engagerende og brugbart indhold kan du skabe tillid hos dine besøgende, hvilket altid er formidabelt til at konvertere et besøg til et salg. Du er sikkert også mere tilbøjelig til at handle hos en virksomhed, som du har et godt og troværdigt indtryk af. 

SEO og content marketing er derved to centrale redskaber, der skal hives op af værktøjskassen, hvis du vil skabe online succes for din virksomheds hjemmeside. I sammenspil, og hvis udført korrekt, booster de to strategier trafikken på din hjemmeside, så kunderne finder vejen til dine ydelser og produkter.

SEO-arbejde kræver en kontinuerlig indsats

Mange virksomheder, der kontakter en SEO konsulent, drømmer om resultater her og nu, og dét er en udfordring, da den hårde sandhed er, at SEO arbejde er en proces. At komme ind i varmen hos Google sker med andre ord ikke med et trylleslag. Men – med en målrettet indsats kommer du langt.

Derfor kræver søgemaskineoptimering tålmodighed, men også vedhold, da den gode hjemmeside hele tiden skal holdes relevant set ift. Googles kriterier. 

Derfor er ekspertisen hos en SEO konsulent altafgørende, når det kommer til at indgå et samarbejde. Du gør derfor klogt i at finde den rette SEO konsulent, hvis du ønsker at lave vedvarende forbedringer på din hjemmeside.

Tre gode tips, før du kontakter en SEO konsulent

Inden du beslutter dig for at hente hjælp til Google fra en SEO konsulent, giver vi dig kvit og frit tre gode tips, som du kan have med i baghovedet, der gør det nemmere at skabe gode resultater.

1) Overvej hvilken service, du ønsker fra en SEO konsulent

Inden du indgår et samarbejde med en SEO konsulent, så kan du spørge dig selv, hvad du ønsker fra en online marketing specialist. Med andre ord, så skal du huske at forventningsafstemme.

Søger du fx konkret arbejde med at skrive kvalitets content til din hjemmeside, der har blik for metatitler og -beskrivelser samt relevante søgeord? Eller er du på udkig efter en helstøbt SEO-strategi for din hjemmeside, som er langsigtet og optimerer dig langt ud i fremtiden?

Ved at kende til dine ønsker, inden du finder din næste SEO konsulent, sparer du dig en god portion tid. Og som alle, der er en del af en virksomhed ved, så er tid penge. Gør dig derfor gerne overvejelser, inden du kontakter et online marketing bureau.

Og er du i tvivl, så kan du selvfølgelig altid blive klogere i samspil med en online marketing specialist. Hos Webstarters er vi altid klar på at tage en uforpligtende snak om dine behov, da vi er med på, at du ikke nødvendigvis er ekspert – Men vi deler hjertens gerne ud af vores viden og erfaringer til dig. 

2) Gå efter en kompetent og erfaren SEO konsulent

Vælg altid en konsulent, der har kompetencerne og erfaringerne i orden. Spørg om referencer eller resultater, hvis du har behov for dette. Hos os kan du se nærmere på vores cases. 

Der er nemlig brug for stor viden inden for SEO-universet som helhed, hvis du skal have de bedste resultater. Alle kan kalde sig SEO-kyndige, de færreste kan kalde sig SEO-eksperter. Husk derfor din kritiske sans, når du skal finde en søgemaskineoptimerings konsulent.

Vi hjælper dig gerne videre med vores viden om, hvad der skaber effektiv søgemaskineoptimering. Vi har mange års erfaring, som vi udnytter til det fuldeste, når vi giver dig større synlighed på Google. Herved får du effektivt den bedste eksponering.

3) Husk at en SEO konsulent frigør din tid

Forhåbentlig er du her på siden blevet klogere på, at SEO-arbejde er en væsentlig og uundværlig bestanddel af al slags online marketing. Måske ved du nu også, at SEO optimering kan optage en stor bestanddel af din tid – og at opgaven kræver erfaring og ekspertise at udføre til perfektion.

Måske startede du din virksomhed for at sælge et særligt produkt eller for at yde en service, som du er fantastisk god til. Det gælder garanteret stadig. Gå derfor ikke på kompromis med, hvad du er god til. Lad en SEO konsulent om at skabe de bedste forudsætninger for dit online salg. Så kan du i stedet bruge din tid på det, du er ekspert indenfor.

Vi hjælper dig videre – med en kompetent SEO konsulent

Med vores hjælp bliver din hjemmeside ikke glemt af Google. Tværtimod vil vi målrettet og effektivt arbejde imod at få dig placeret i toppen på den populære søgemaskine. En god hjemmeside er nemlig ingenting foruden masser af kundeaktivitet. Derfor skal kunderne selvfølgelig kunne finde dig, når de søger online.

Vi hjælper dig professionelt og enkelt ved at skabe en hjemmeside, der benytter sig af alle de SEO-værktøjer, der findes. Gevinsterne for dig er flere. Du får værdifuldt indhold på din hjemmeside, som giver dine kunder, hvad de efterspørger uden så mange dikkedarer.

Du tiltrækker desuden, og fastholder, flere kunder til din webshop, da din virksomhed vil placere dig bedre og bedre i takt med, at du løfter kvaliteten på din hjemmeside.

Dét er kort sagt vores opskrift på god online markedsføring. Tøv derfor ikke, men kontakt os allerede i dag og hør nærmere om, hvordan vi skaber den bedste synlighed for din virksomhed på Google via målrettet SEO-arbejde.

Hvem er Webstarters?

Webstarters er et professionelt digitalt bureau med fokus på effektiv sparring, effektiv proces og effektive digitale løsninger. Ja, effektivitet er et nøgleord for os, uanset hvad vi gør. Hos hos os møder du kun resultatorienterede nørder, der brænder for at skabe stærke resultater.

Webstarters er nomineret som årets iværksættervirksomhed i Kolding, hvor vi også har kontor. Vi er eksperter i digital marketing, og vi laver bl.a. SEO arbejde og udvikler hjemmesider til vores kunder. Vi har også specialister til Facebook-annoncering og Google Ads. 

Er du klar på at gøre en effektiv indsats frem mod bedre synlighed, og derved skabe mersalg for din virksomhed? Så tag kontakt til os i dag hos Webstarters og hør mere om, hvordan en SEO konsulent kompetent og erfarent kan hjælpe dig videre med din online markedsføring.