SEO analyse

Analyse af din hjemmeside

Ved du, hvor godt du rangerer på Google? Hvis ikke, er det på tide, du finder ud af det. Det kan du med en SEO analyse, som vi hos Webstarters gratis tilbyder dig, så du får et dybdegående indblik i, hvordan det står til med din optimering af hjemmeside i forhold til søgeresultater i søgemaskinerne.

Vi tilbyder hjælp til søgemaskine optimering, så du får skærpet din online profil og rent faktisk bliver set af potentielle kunder.

Hvad er SEO?

Alt SEO tager udgangspunkt i en SEO analyse. Men for at forstå hvad en SEO analyse er, er det vigtigt også at forstå, hvad SEO overhovedet er. Hvis du ikke allerede kender begrebet, er det en forkortelse for den engelske betegnelse Search Engine Optimization, der altså på dansk kaldes søgemaskineoptimering.

SEO er en markedsføringsaktivitet, der er vigtig for enhver type virksomhed, fordi det i bund og grund handler om at optimere din hjemmeside i forhold til at blive set af både Google og brugerne.

Det er nemlig suverænt Google, der bestemmer, hvor din hjemmeside placeres, når brugere søger efter bestemte produkter, ydelser eller informationer på nettet. Til det bruger de nogle kriterier, som hver side får point ud fra – og den side, der bedst lever op til Googles krav, belønnes med en topplacering i de organiske søgeresultater. Derfor kræver det et stort stykke arbejde at lave en hjemmeside, der på alle parametre stemmer overens med Googles ønsker. Google arbejder nemlig for brugerne og rangerer alt efter, hvilke sider der giver brugerne det mest relevante indhold.

SEO er derfor kort sagt en aktivitet, der søger at optimere en hjemmeside i forhold til Googles krav, så du kan rangere i Google – og gerne i top.

Hvorfor skal du forfine din online tilstedeværelse?

Er du ikke helt kommet i gang med online markedsføring? Så er tiden for alvor inde. Hvor kigger du selv efter oplysninger, når du mangler et produkt eller informationer? På nettet selvfølgelig. I en digitaliseret verden, er det svært at konkurrere, hvis ikke du er synlig online.

Og det nytter ikke så meget at ligge på side to, tre eller fire på Google – for hvem kigger der? Det er det langt de færreste, der gør. Du kan jo spørge dig selv, om du klikker dig videre til side to, når du søger? Selvom du kan findes i Googles opslagsværk, er du ikke rigtig eksisterende, hvis din hjemmeside ligger og roder på de næste sider. Når brugere søger efter det, du kan tilbyde, skal du altså ligge på side et i de organiske søgeresultater, som ikke tæller annoncer, for at det virkelig rykker.

Hvordan rangerer man på Google?

Men hvordan stryger du til tops i Google eller på andre søgemaskiner? Det er ikke lige let, for vejen til tops er lang og kompliceret – og det kræver derfor en effektiv indsats at nå op i resultaterne.

Google er nemlig ikke så let at imponere som så. I det store ranking-spil om de famøse pladser på side et har de opstillet nogle kriterier, som de går ud fra, når pladserne skal fordeles mellem de tusindvis af hjemmesider, der tilbyder et bestemt produkt eller ydelse. Men for hele tiden at gøre det endnu mere brugerrelateret, justerer de konstant deres kriterier, så de får det mest relevante indhold frem til brugerne.

Der er mere end 200 kriterier, når Google ranker, men nogle af de væsentligste er:

  •      Et naturligt indhold af søgeord gennem hele teksten og særligt i overskrift, meta title og meta description. Eller er indholdet i højere grad præget af keyword stuffing? Det vil sige et indhold med en unaturlig, proppet mængde af søgeord.
  •      Relevant og brugbart indhold, der er skrevet til brugere og ikke søgemaskiner. Googles formål er at servere det bedste indhold til brugerne – og derfor ranker de ud fra dette kriterie.
  •      Velformulerede og professionelle tekster med styr på grammatik og stavning.
  •      Dvæletid – hvor længe bliver brugere på en hjemmeside. Klikker de rundt eller ”bouncer” de hurtigt væk igen?
  •      Duplicate content, også kaldet dobbelt indhold. Er dit indhold på hjemmesiden unikt, eller har du samme tekster som andre hjemmesider eller andre sider på din egen hjemmeside? Indhold, som ikke findes magen til andre steder, giver plusser hos Google.
  •      Gode links. Har du gode eller dårlige links til eller på din side? Et godt link kommer fra en side med stor trafik og relevant, brugervenligt indhold.

Hvad kigger vi på?

Når vi laver en gratis SEO analyse for dig og din virksomhed, kigger vi derfor på, hvordan din hjemmeside klarer det i forhold til Google ranking-kriterier og andre konkurrerende sider, når det gælder de eksklusive pladser øverst i de organiske søgeresultater.

Vores SEO analyse afdækker, hvordan din hjemmeside klarer sig, og hvilke steder der skal sættes ind for at optimere din online tilstedeværelse.

Få styr på søgeord

I en SEO analyse er det også afgørende at lave en søgeordsanalyse. Udgangspunktet for at forbedre SEO er nemlig først og fremmest søgeord. Søgeord er med andre ord fundamentet for SEO-arbejde.

Søgeord er de ord, brugerne taster ind i Googles eller andre søgemaskinernes søgefelt, når de leder efter bestemte informationer, produkter eller ydelser. Med andre ord er det nøglen til succes. Og er søgeordene ikke synlige på din hjemmeside, så finder brugerne heller ikke dig. Når vi laver en SEO analyse, kortlægger vi, hvilke søgeord din målgruppe søger på, når de leder efter det, du udbyder. Her skelner vi mellem relevante og mindre relevante søgeord. De søgeord, der kommer ud af søgeordsanalysen, er helt afgørende for det videre arbejde med at optimere din virksomheds SEO.

Med en SEO analyse finder du derfor ud af, om din hjemmeside er god nok til at performe i søgemaskinerne, eller du skal skifte gear for at rangere i Google. Analysen er første skridt i din SEO-succes.

Opbyg tilliden gennem søgninger

Der findes tre typer af søgninger, når brugere går til tasterne og søger på Google eller andre søgemaskiner. De tre typer hedder navigationssøgning, informationssøgning og transaktionssøgning. Det er særligt de to sidste typer af søgninger, der er interessante.

Når brugere søger efter informationer, er det med et ønske om at få svar på spørgsmål – her af navnet informationssøgning. I denne type søgninger er brugeren i en fase, hvor research er det primære formål. De er derfor endnu ikke modne til at købe endnu. Derfor skal du med en SEO analyse finde ud af, om du har tilstrækkelig med relevant og værdifuldt indhold på din side, til at brugerne får den information og viden, de søger.

Det er en måde at opbygge tillid til brugerne på. Vi er nemlig langt mere tilbøjelige til at handle hos en, vi har tillid til, end hos en, som vi ikke nærer tillid til. Med det relevante indhold etablerer du netop en relation, der langsomt gør brugerne købsmodne. Det fører til en anden form for søgning, hvor brugerne er klar til at udføre en handling – transaktionssøgning. Handlingen kan eksempelvis være at skrive sig op til et nyhedsbrev eller reelt gennemføre et køb. På den måde kan brugere forvandles fra besøgende til salg. Du skal derfor være klar i spyttet, når det gælder begge typer af søgninger.

En SEO analyse bør foretages i ny og næ

Det er ikke nok at få foretaget én SEO analyse, finde de punkter, der kan forbedres rent SEO-mæssigt, og så smække benene op. SEO er et kontinuerligt arbejde – og derfor bør der også foretages en analyse af din virksomheds SEO i ny og næ. På den måde kan du hele tiden at holde øje med, hvordan din side perfomer i forhold til ranking og konkurrenter. Det giver den allerbedste mulighed for hele tiden at forbedre og optimere din SEO-performance.

For holder du dig ikke hele tiden inde i kampen for at bibeholde din position øverst på Google-tronen, så er der andre konkurrerende sider, der står klar til at overtage din plads. At blive på toppen kræver derfor fortløbende hårdt arbejde.

Vi hjælper dig gerne med at forbedre din SEO

Hos Webstarters har vi som webbureau specialiseret os i SEO analyse med målet om at geare din virksomheds SEO, så den står knivskarpt, og din side får de bedste muligheder for at ranke højt i Google.

Vi tilbyder en gratis analyse af din SEO, så du får taget det allerførste skirdt på vejen til at forbedre dine organiske søgeresultater. Med analysen får du et øjeblikkeligt og umiddelbart billede af, hvordan du placerer dig i konkurrencen om de gunstige pladser i toppen – og ud fra den kan du bedre planlægge og budgettere din SEO-indsats, fordi du får en klar idé om, hvor du skal sætte ind. Det hjælper vi dig naturligvis også gerne med, så du får skabt den nødvendige online synlighed på Google.