Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

SEOStrategi

Sådan finder du de bedste søgeord

By 6. april 2020 No Comments

At finde de helt rigtige søgeord er altafgørende for dit arbejde med SEO. Vælger du de forkerte søgeord, kan du risikere, at alt dit SEO arbejde ender ud i spildt tid, som du kunne have brugt på andre aktiviteter, der kunne vækste din forretning. 

Her får du 3 konkrete tips til, hvordan du laver en søgeordsanalyse eller hvordan du optimerer din nuværende søgeordsanalyse.

Tip 1: Brug bekendte og venner

Du har måske allerede en ide om hvilke søgeord du gerne vil findes på. Du skal dog være opmærksom på, at du højst sandsynligt har et større indblik i dit produkt eller dine services, end søgeren har. Derfor kan dét, brugeren søger på, være noget helt andet end dét, du regner med, at de ville søge på. 

Det kan derfor være en rigtig god idé at spørge dine egne venner og bekendte, som ikke kender meget til din branche, om, hvordan de ville søge efter dit produkt eller din service. Herigennem får du også et større indblik i om der er andre relevante søgeord, du kunne rangere på og dermed vinde nogle meter i forhold til andre i din branche. Det er også en glimrende måde at finde ny inspiration til din generelle kommunikation på. 

Tip 2: Større er ikke altid bedre

Når du kigger på søgeord, er det ikke altid at større søgeord giver et bedre afkast end mindre søgeord. Jo større et søgeord du vil rangere på, jo større vil konkurrencen på et givent søgeord også være. 

Hvis du sælger tennissko eller damefrakker, kan det være svære ord at konkurrere direkte på, for du vil typisk også konkurrere mod giganter som Adidas eller Zalando. Det betyder også, at du hurtigt kan købe dig fattig i at rangere på større søgeord, hvilket måske aldrig kommer til at give dig det ønskede afkast tilbage. 

Det er derfor altid vigtigt, at altid checker konkurrencen på et givent søgeord, når du finder et nyt. Det gør du heldigvis ret nemt: Gå ind på Google og skriv det søgeord, du gerne vil rangere på. Tag et kig på, hvem der i dag optager 1., 2., 3., 4., og 5.-pladserne i søgeresultatet. Er det kæmpestore konkurrenter, som har mange flere besøgende end dig, er muligheden for at kommer over dem også mindre. 

Det er vigtigt at være realistisk omkring, hvem man du konkurrere imod, så du ikke kaster en masse tid, penge og ressourcer efter en kamp, der er meget svær at vinde. Det er faktisk typisk nemmere at konkurrere med større virksomheder på mindre søgeord, fordi de måske ikke har samme fokus på selv at rangere på de mindre søgeord. 

Med dén tilgang kan du overhale store konkurrerende virksomheder indenom ved at tænke ud af boksen og undersøge det marked, du opererer i, grundigt.  

Tip 3: Lavthængende frugter

Med lavthængende frugter mener vi søgeord, som du allerede på nuværende tidspunkt rangerer på side 1 på Google med. Det er typisk der, hvor du hurtigt kan optimere dit afkast.

Hvis du tager fat på søgeord, med hvilke du allerede ligger på side 1, mener Google, at din side allerede er relevant for netop dét søgeord.

Derfor skal der som regel heller ikke meget til for at skubbe søgeordet endnu højere op ad side 1 og dermed hive endnu flere klik ind på din side. 

Det kræver selvfølgelig et lille styk arbejde at finde disse sider. Her kan du benytte dig af diverse SEO værktøjer for at gøre arbejdet lidt mere effektivt. 

Uanset om du er en rutineret ræv i SEO-skoven, eller om du er første gang, du skal til at plukke søgeord, anbefaler vi, at du bruger et værktøj til at finde de rigtige søgeord.

Her er tre værktøjer, hvor du har mulighed for at tjekke din placering på et givent søgeord, samt hvilke søgefraser de hyppigst indgår i.

https://whatsmyserp.com/ (Gratis)

https://ahrefs.com/ (Betalt)

https://answerthepublic.com/ (Søgefraser – Gratis)