Hvad er Remarketing

Som webshopejer, er det en ønskesituation, når jeres brugere klikker sig direkte ind på jeres webshop, og foretager et hurtigt valg. Produktet kommer i kurven, og kort tid efter, er transaktionen gået igennem.

Dog er det sjældent, at brugere er beslutsomme, når det kommer til at handle online. Det ved også Google, og derfor, er det muligt at gøre brug af en markedsføringsform, hvor I kan hjælpe brugeren med at foretage et købsvalg. Dette hedder Remarketing.

Remarketing, også kendt som Retargeting, går ganske simpelt ud på, at I driver jeres annoncering efter nogle udvalgte målgrupper, eller målgruppe, som I gerne vil eksponere vedvarende. Her handler det om at genaktivere den målgruppe, som tidligere har udvist interesse for jeres produkter eller services.

Lad os sige, at I sælger rejser. Prisen på rejser ligger typisk i en lidt højere ende, og derfor er det ikke noget, der hurtigt bliver truffet en købsbeslutning omkring. Derudover, kan det være, at den kunde, som skal købe rejsen, også er afhængig af, at andre tager en beslutning. Kunden har måske også forlagt sit dankort, når købet skal foretages, eller bliver forstyrret og afbrudt i processen af andet, som dukker op. Det er netop disse parametre, som gør, at mange bruger lang tid på at komme frem til en egentligt handling ved køb i en webshop.

Dog er det i disse situationer, at remarketing udøver sin magi. Denne markedsføringsform kan nemlig sørge for, at en kunde, som nævnt ovenfor, får vist et billede af den ønskede rejse, eller jeres webshop, på andre medier. Hermed bliver kunden minde om, at rejsen endnu ikke er købt.

Din kunder køber ikke ved første besøg

Som udgangspunkt bør I være klar over, at det hører til sjældenhederne, at kunder køber ved første besøg i jeres webshop. Og tilmed bliver det en endnu mere langsommelig proces, når produktet, eller jeres services, er dyre. Jo dyrere produkt og services, jo flere overvejelser før køb. Ligesom med eksemplet ovenfor med en rejse.

Sørg for at eksponere brugerne de rigtige steder, på det rigtige tidspunkt og med de rigtige produkter. På den måde, er remarketing en forretning, der kan komme rigtig god rentabilitet i. Endvidere sørger I for, at jeres brugere får awareness og bliver hjulpet tættere på et køb.

Hvilke medier

Google giver god mulighed for kreativitet, når det kommer til dette felt. Og selvom det er fristende at være for kreativ, så tænk over, hvilke medier, som passer til jeres forretning.

Adwords remarketing

Adwords remarketing er en af de mere simple udgaver. Her bliver brugeren disponeret for reklamer, som typisk kommer frem til højre eller i toppen af en hjemmeside. Reklamerne kører via displaynetværk, og er altså udvalgt alt efter, hvad brugeren tidligere har klikket ind på eller udvist interesse for.

Facebook remarketing

Efter vores mening, er dette et af de bedste markedsføringsmedier overhovedet. Grunden til det er, at Facebook til stadighed er et af de mest kendte og populære medier, brugt af brugere verden over.

Alene i danmark er der 3,5 mio. brugere, hvilket betyder, at det næsten er hele den danske befolkning, som gør brug af det. Tilmed er det også normalt at bruge meget tid på Facebook – det bliver måske tjekket i frokostpausen på arbejdet, om morgenen eller om aftenen inden sovetid. I har derfor rigtig god mulighed for at ramme mange via Facebook, og tilmed ramme mange, som bruger meget tid på mediet.

Instagram remarketing

Selvom Instagram er ejet af Facebook, er mediet ikke nået op på siden af sin storebror endnu. Dog er det et interessant medie, som tillader andre måder at annoncere på. Og ikke mindst, så kan I ramme et yngre publikum via Instagram.

Linkedin remarketing

Som noget nyt, og spændende, er LinkedIn også kommet med. Her er der tale om et B2B-værktøj, hvilket ikke af den grund, bliver mindre interessant. Der er også tale om lange beslutningsprocesser, når det handler om B2B, og derfor, kan denne markedsføring på dette medie vise sig at være en god investering.

Dynamisk Remarketing

Istedet for statiske bannere, og klassiske reklamer, giver dynamisk remarketing mulighed for at tænke ud af boksen, og være ekstra kreativ. Her kan I skræddersy reklamerne til den enkelte besøgende på jeres website. Det betyder, at annoncer kan tilpasses i forhold til produkter og tjenester ved forskellige kombinationsmuligheder, og at layouts kan blive mere spændende og tiltalende for den enkelte bruger.

Dynamisk remarketing er i den grad udslagsgivende, og noget, som vi anbefaler, I gør brug af. Ifølge Google selv, er dynamisk remarketing en sikker satsning. For eksempel øgede Netshoes, som er verdens største internetbaserede forhandler af sportstøj og sko, deres samlede indtjening med hele 30-40% i juleperioden takket være dynamisk remarketing. Læs om det lige her.