Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

Nyt på Facebook: Obligatorisk optimering af kampagnebudgetter

By 18. september 2019 No Comments

94% af social media-marketingfolk bruger Facebooks til at annoncere. Derfor er der også en god chance for, at du, der læser dette nu, er med på vognen. 

Hvis ikke, er der et utal af gode grunde til at komme i gang med det samme. Èn af dem er, at det nu bliver nemmere end nogensinde at oprette annoncer på Facebook og finansiere din digitale synlighed og strategi

Inden længe skal vi nemlig til at opsætte betalte reklamer på Facebook anderledes end hidtil. Det sker med udrulningen af Campaign Budget Optimization, CBO, som et obligatorisk led i annonce-oprettelsen.

Facebook sætter et automatisk kampagnebudget 

Med CBO optimerer Facebook selv dit kampagnebudget, og du kan derfor trygt smække benene op på bordet, uden at skulle allokere dine budgetter løbende og på tværs af målgrupper.

Det automatiske kampagnebudget har som frivillig mulighed været tilgængelig i et år. Facebook annoncerede dog for nyligt, at de fra september langsomt ruller funktionen ud på obligatorisk basis for annoncører. 

Kort forklaret går CBO ud på, at Facebook automatisk distribuerer dit budget på tværs af dine kampagnesæt, så du får det maksimale udbytte af dine annoncekroner. Uden CBO skulle du selv fordele dine kroner på forskellige audienser, og det kan sommetider være en udfordring, hvis ikke du er dataskarp eller bare ikke har tiden at sætte dig ind i det.

En samlet kampagneplan

Fremover fordeles dit budget med CBO på tværs af en samlet kampagneplan i stedet for på de enkelte annoncesæt. Dine midler allokeres automatisk på baggrund af data. Du smider flest penge efter de mennesker, der er mest tilbøjelige til at udføre den handling, du ønsker – F. eks. at købe dit produkt, tilmelde sig dit nyhedsbrev, interagere med dine posts m.m. Ad samme omgang går der færre penge til folk, der har en højere kostpris, fordi de ikke er lige så relevante for dig. 

Selvom lanceringen endnu ikke har ramt Danmark, er det være en god idé at prøve kræfter med CBO allerede nu.

 

Du kan slå CBO til eller fra, når du opretter en annonce på Facebook. Snart bliver feltet fjernet og funktionen obligatorisk. Kilde: Webstarters A/S

Hvad kommer opdateringen så til at betyde?

Funktionen er stadig relativt ny, men vi har allerede testet funktionen, mens den har været frivillig at bruge. 

Det kan du glæde dig til

  • Udrulningen af CBO betyder først og fremmest, at du ikke længere skal bruge tid på at allokere budgetter fra dine forskellige audiens-sæt. Annoncering vil altså blive mere overskueligt, hvis du ikke er 100-metermester i Facebook-annoncering.
  • Skalering af budget vil fremover være nemmere. Hvis du eksempelvis har en en kampagne uden CBO med 4 annoncesæt, og du gerne vil skalere dit budget yderligere, så er du tvunget til at skulle analysere din performance for dine forskellige audienssæt. Annoncesæt kan nemlig godt blive “for mættet” som man siger. Dette sker når en person har set din annonce mere end rigeligt. Ved hjælp af CBO allokerer den selv budgettet ud til dine annoncesæt.
  • Du undgår audiensoverlap, fordi CBO tvinger budget væk fra lignende audienser i samme kampagne. Hvis du har flere audienser i samme kampagne, der ligner hinanden, vil de overlappe og du betaler i teorien to gange for det samme publikum. 

Det usikre

CBO er stadig en ny feature, som annoncørerne er ved at lære at kende. Når du vælger at lade Facebook styre dine budgetter gennem deres databaserede algoritmer – Ja, så er performancen en anelse usikker. Derfor er der også nogle punkter, du skal være opmærksom på.

  • Usikker performance er ét af de punkter. Hvis du har 10 forskellige målgrupper, fordelt på 10 forskellige audienssæt, kan det være svært at forudsige, hvordan de vil præstere. Et alternativ hertil kunne være, at du istedet opretter 10 forskellige kampagner. Hernæst fordeler du dine audienssæt ud herpå, hvilket betyder at du kan bestemme det daglige beløb på hver enkel audiens. Dog kan dette godt blive en uoverskuelig konstruktion, hvis man har flere end 10 audienser.
  • CBO kræver tålmodighed, bl.a. på grund af den usikre performance. Ligeledes kræver Facebook tid til at lære dine data at kende og dermed optimere lige præcis den audiens du søger i samspil med den handling, du gerne vil have, at din audiens skal foretage (køb, tilmelding, m.m)
  • Værktøjet kan være uhensigtsmæssig i den forstand, at den ikke har dybdegående kendskab til dine interne erfaringer med dine audienser og annoncetyper. 

Opsummering

På sigt kan der være både økonomiske og tidsmæssige fordele ved at anvende Campaign Budget Optimization, ligesom det også vil blive mere overskueligt for begyndere, der gerne vil give sig i kast med paid socials. 

Kort og godt så er denne feature stadig ny og annoncører er stadig ved at lære. Vores råd er, at du med det samme hopper ind og får testet funktionen af, hvis ikke du allerede har forsøgt dig med det. Så er du nemlig bedre klædt på, når du skal til at forholde dig til CBO.

Brug for hjælp?

Al begyndelse er svær. Det ved vi godt hos Webstarters. Derfor sidder jeg klar til at hjælpe dig med at øge din omsætning på Facebook, eller bare at komme godt i gang.

Jens Lundhede – Facebook-specialist