Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

Nyt på Facebook: 3 opdateringer du skal kende i 2020

By 23. januar 2020 januar 28th, 2020 No Comments

Annoncerer din virksomhed på Facebook – Eller skal 2020 være året, hvor du giver den gas på det sociale medie?

Lad vores Facebook-specialist, Jens, løbe dig igennem 3 af de største nye features på Facebook, som du kan få glæde af i år.

Ændringer af annonceformater

Det er ikke noget nyt, at køb hyppigere og hyppigere bliver foretaget over telefonen – Og de fleste mennesker har i dag altid telefonen lige ved hånden, så det har heller aldrig været nemmere, at få din målgruppe til at interagere med dit brand.

Derfor er det også vigtigt, at du er opmærksom på, at dine annoncer ser vidt forskellige ud på telefonen og computeren.

Tidligere kunne din målgruppe se 7 linjers annoncetekst. I dag kan man kun se 2 linjer.

Derfor kræver det nye format af din målgruppe, at de klikker “Læs videre” for at få hele din annoncetekst at se. Det er værd at tage med, når du skriver tekster – Bl.a. i forhold til hvor du placerer dine vigtige links, beder dine brugere om at udføre en handling eller deler kerneinformation. Det er derfor også vigtigt, at du udnytter de 2 første linjer så effektivt som muligt, så dine modtagere overhovedet har lyst til at læse mere. 

Der er også kommet en anden ændring til Facebooks egne formater, som du måske bliver glad for at kende. Førhen var det muligt at køre et 2:3-størrelsesforhold på mobilvisninger. Det betød, at du faktisk næsten kunne dække hele modtagerens telefonskærm, og dermed vinde hele deres opmærksomhed. Det er nu ændret. Det største format du nu kan køre på mobil, er 4:5. 

Måske lyder det som marginaler, men hos Webstarters har vi testet vertikale annoncer i længere tid. Af det har vi lært, at jo bedre man udnytter pladsen i modtagerens feed, desto mere kan du skalere din performance. 

Jeg anbefaler derfor, at du tester det nye format af og kreativt leger med forskellige måder, hvorpå du kan skrive copy. Hvis du måske endda stadigvæk har annoncer, der kører med det gamle størrelsesforhold på 2:3, vil Facebook have kompromitteret disse annoncer. Du kan derfor med fordel tjekke, om alt stadigvæk ser ud som det skal i dit annonce-bibliotek.

Opret en blokeringsliste

Hvis du benytter dig af funktionen ”Automatisk placering” af dine annoncer, er der en stor chance for, for at dine annoncer vil blive vist i Audience Network. Dette betyder, at dine annoncer vil blive vist på andre hjemmesider og apps end Facebook, f. eks Instagram eller hjemmesider, der viser indhold, du ikke ønsker, at dit brand associeres med. Det kan du dog sagtens undgå. Det er også ganske enkelt, for du kan oprette en blokeringsliste  af sider, som du ikke ønsker at blive vist på. 

Hvis man vælger ”Rediger placeringer” og ruller forbi alle placeringsmulighederne, står der med blå skrift ”Anvend blokeringslister”. Herinde vil du kunne uploade en .CSV-fil med en kolonne der lister alle de URL’er som du ikke vil blive vist på.

Det er smart, men hvordan finder du frem til hvilke sider, du ikke ønsker at din annonce skal fremgå af?

Når du er inde i ”Brandsikkerhed”, hvor du uploader din blokeringsliste, vil du kunne se et felt der hedder ”Udgiverliste” i venstre side.

Her vil du kunne downloade en liste der viser, hvor dine annoncer vil kunne blive vist. Skimt den igennem og tjek listen for sider, som du ikke har lyst til at blive vist på og tilføj den i din blokeringsliste. På den måde kontrollerer du selv, hvor dine annoncer bliver vist.

Analytics-værktøj i Kreatørstudie

Denne feature er stadig relativ ny, og derfor er der en stor chance for, at du ikke har stiftet bekendtskab med den endnu – Hvis du har, er det selvfølgelig bare fedt, og så er du sikkert godt klædt på til 2020.

Har du ikke afprøvet denne funktion endnu, må vi hellere komme i gang. Hvis du går ind på din Facebook-side, vil du øverst på siden kunne se muligheden for at gå ind i Kreatørstudie (Også kaldet Creator Studio, hvis din Facebook er sat til engelsk)

Herinde vil du under indblik kunne se og analysere en hel del på dine opslags organiske performance. Du kan blandt andet se, hvor længe folk bruger på at se dine videoer og hvornår deres interesse falder. Det er brugbart, når du planlægger fremtidigt videoindhold. Derudover kan du også se den præcise kilde på dine videovisninger, altså hvor dine seere kommer fra. Det er ganske enkelt guld værd, når du forsøger at vækste din virksomhedsside.