Lokal SEO

Lokale søgninger i Google

Hvis du har en virksomhed, som er lokal forankret i en by, sÃ¥ er Lokal SEO vigtigt for dig. Rigtig mange brugere “googler” ofte en virksomhed i lokalomrÃ¥det, inden de køber et produkt. Derfor er det rigtig vigtigt, at man findes pÃ¥ søgninger indenfor din branche efterfulgt af bynavn.

Dette betyder, at hvis du er en lokal tømrer i Kolding, så vil du både kunne blive fundet på dit brandnavn “lokaltømrerkolding.dk” og på diverse søgeord som: ”tømrer Kolding”, ”tømrer i Kolding”, ”nyt tag Kolding”, ”renovering Kolding” og så videre. Alle disse forskellige søgeord er en del af din målgruppe, som gerne vil have en fra lokalområdet til at udføre en opgave. Hvis ikke du rangerer på disse søgeord, så vil du kun få henvendelser fra de kunder, der allerede kender til din virksomhed.

Google har gennem tiden ændret deres algoritme utallige gange, så når man søger på Google, er det en blanding af lokale virksomheder, som bliver vist ud fra din placering samt nogle mere landsdækkende virksomheder. Derfor er det nemmere at konkurrere på de mere lokale søgninger end nationale, fordi de til dels har en lavere månedlig søgevolumen, men de er også mere specifikke, da kunden allerede ved, at de vil have, en lokal til at udføre det stykke arbejde, de leder efter. Med andre ord er det rigtig vigtigt, at du er til stede i din hjemby samt byer i dit område.

 

Google My Business

Når du skal udføre lokal SEO, er der nogle vigtige parametre, som spiller ind, som kan give dig en fordel. En af disse parametre er Google My Business. Her går du ind og opretter din virksomhed og indsætter dine oplysninger som for eksempel din adresse samt åbningstider og kontakt informationer.

Dette gør det også mere overskueligt for dine kunder at finde dig og få fat i dine oplysninger, da de til dels allerede kan finde dine oplysninger uden at gå ind på din side. Derudover bliver du også vist på Google Maps, hvis du opretter din Google My Business, så de kan finde vej hen til din virksomhed. Hvis du allerede har en lille smule kendskab til online sociale medier, så kan du også tilføje din virksomhedsprofil på Facebook, og dermed sender du også det man kalder “sociale signaler” til Google, at du er aktiv online. Du har også mulighed for, at dine kunder med en Google konto kan give dig anmeldelser og derved hjælpe din virksomhed yderligere, da dine kunder kan se, at du har gjort et godt stykke arbejde.

Google My Business er vigtigt for lokale søgninger, da dette er et tillids stempel overfor Google.

Søgemaskineoptimering i dit område

Hvis du er nået så langt her i vores lokale søgemaskineoptimerings guide, så har du læst, at ovenstående eksempler viser, at de lokale søgninger, der bliver lavet på Google, er meget mere målrettet og specifikke og er derfor mere tilbøjelig for dig, som virksomhed, at lave om til en konvertering; altså et salg eller en henvendelse.

De fleste lokale virksomheder er villige til at køre ud til de andre byer i lokalområdet, som regel vil der kun være relevante søgninger i de større byer, men hvis du indgår et samarbejde med et bureau, vil de kunne finde de søgeord, der er mest relevante for netop din virksomhed, og hvad der ville give mest mening at rangere på.

Er lokal søgemaskineoptimering for din virksomhed

Det bliver mere og mere essentielt at være til stede lokalt. Der kommer hele tiden nye opdateringer til Googles algoritme og nye tiltag indenfor den digitale verden. Google er gået i dybden med Voice Search, som betyder, at man har en maskine i sit hjem, man bare kan tale til. Derved kan man lave en Google søgning, et opkald eller endda reservere et bord på den lokale restaurant.

Når dette kommer ordentligt ud på det danske marked, så er det vigtigt for din virksomhed at være tilstede i søgeresultaterne på de lokale søgeord, som er relevante. Her vil der nemlig også være lokale søgninger i forhold til Google Maps og Google My Business, hvoraf “Google Assistant”, som er Googles nye Voice Search robot, går ind og bestiller tid ved frisøren eller den mest relevante til jobbet alt efter, hvor bred din søgning bliver. Det kan være, at dine brugere søger specifikt efter en frisør indenfor 2 kilometer af sin omkreds, hvorfor “Google Assistant” vil foreslå de mest relevante frisører indenfor ens GPS lokation.

Hvordan arbejder Webstarters med lokal SEO

Den måde, vi arbejder med lokale søgninger, er, at vi i samarbejde finder de søgeord og byer, som du mener er relevant. Dette gør vi, da du til dels kender din branche bedre, end hvad vi gør. Vi har dog værktøjerne til at udføre arbejdet og dermed stjæle dine konkurrenters kunder og ydermere rådgive, hvad vi finder, som er de mest relevante lokale søgeord for din virksomhed.

Hvis man vælger at lave SEO i lokalområdet, så får man det til dels også til en billigere pris, da søgeordene har en lavere konkurrence alt efter, hvilken branche man er indenfor. Dette betyder, at hvis man er nystartet, og man gerne vil starte med de lokale kunder, men på sigt vil brede sig over hele landet, så vil dette være en fordel da du:

  • Spare penge
  • Skalere op hurtigt da søgningerne er specifikke
  • Mere omsætning pÃ¥ bundlinjen

 

Optimere din side – onpage

Du kommer ikke udenom at optimere din side. Dette kan du sagtens gøre selv, selvom du ikke ved noget som helst om hjemmeside kodning, hvis du har et CMS – content management systemer -, som wordpress, magento, joomla osv. Her gÃ¥r du ind og optimerer din meta information, sÃ¥ du skiller dig ud i søgeresultatet frem for dine konkurrenter. En god ide er, at man skriver i sine metainformationer, hvorfor man er bedre end sine konkurrenter. Her kan du bare gÃ¥ ud i Googles søgeresultat og søge efter en lokal søgning, som fx, frisør Kolding. Her kan du se, hvordan deres titler og beskrivelser ser ud, ogsÃ¥ skal du bare gøre det bedre. Her er der selvfølgelig ogsÃ¥ mange andre faktorer, der spiller ind, hvis du vil lave din onpage selv. Dog kan du finde masser af relevant information om emnerne rundt omkring pÃ¥ nettet, sÃ¥ du kan komme i gang.

 

Linkbuilding og lokale søgninger

Du har sikkert hørt om den term, der hedder linkbuilding. Linkbuilding er en metode, man bruger indenfor søgemaskineoptimering og er med til at give dit domæne en bedre troværdighed overfor Google. Der er flere forskellige faktorer, der spiller ind her, når du linkbuilder til din side, men du kan ikke komme uden om dette, da flere og flere laver SEO på deres egen side, og dermed bliver konkurrencen også større. Her, hvor du kan skille dig ud fra dine konkurrenter, er, at du får flere relevante links tilgående din side. Har du for eksempel nogle samarbejdspartnere, der eventuelt leverer dit træ materiale, eller er du i vvs branchen og får leveret rør af en bestemt leverandør, så kan det med fordel være, at du har et link fra disse sider af ind til din egen side. Disse links kan dog være svære at få, da din leverandør leverer til flere forskellige kunder, og hvis de skulle linke ud til alle deres kunder, ville de hurtig fylde undersider ud med bare links, hvilket ikke er relevant overfor Google. Du kan også prøve at betale dig fra bedre links til din side. Det kunne være, at du aktivt gik ud og fik en blogger, der skrev om noget indenfor din branche og mod betaling, fik du den blogger til at skrive noget om din virksomhed og dermed linke til din hjemmeside. Dette betyder, at andre har “liket” din side, og dermed viser det også overfor Google, at der er andre ude på nettet, som kan lide dit indhold og dette må også betyde, at din side er mere relevant, og dermed placeres du højere i søgeresultatet.

Det kan også være, at du finder et aktivt og relevant “byg selv forum”, hvis du er indenfor byggebranchen. Her vil du gratis kunne oprette en tråd og skrive omkring dine ydelser, hvis dette forum tillader dette.

 

Skal webstarters hjælpe dig med synlighed lokalt?

Ønsker du at få professionelle til at få dig frem i søgeresultatet fremfor selv at skulle ligge masser af tid i søgemaskineoptimering, så kan vi helt sikkert hjælpe dig.

Vi hjælper allerede kunder over hele Danmark med at blive mere synlige i Googles søgeresultat. Du kan se mere under vores cases eller kontakte os helt uforpligtende, så tager vi en snak med dig om din virksomhed, og hvordan vi kan give dig flere besøgende, henvendelser og salg.