Lokal SEO

Bliv fundet i din by med lokal SEO

Hvis du driver en lokal virksomhed, har du en klokkeklar fordel ved at bruge lokal SEO. Fordelen ved at rangere lokalt, at du øger dine muligheder for at tiltrække nye kunder fra lokalområdet, som ellers ikke ville kende til din virksomhed. Du kan ligeledes effektivt positionere din virksomhed i lokalsamfundet. 

Du kender det sikkert selv: Du skal bruge en smart fiskestang med fangstgaranti, så du starter din søgen på Google. De færreste mennesker gider vente på levering, og vil derfor gerne købe det i lokalområdet. Derfor har du garanteret også søgt på det, du leder efter, efterfulgt af din by. Det kunne være “fiskestang Kolding”. 

Sådan søger mange mennesker, så hvorfor ikke bruge det til din virksomheds fordel? Hvis du eksempelvis er lokal tømrer i Kolding, vil du kunne blive fundet på din virksomheds navn, f. eks Lokaltømreren Kolding på “lokaltømrerkolding.dk”. 

For at øge muligheden for at blive fundet, kan du også rangere på de relaterede søgeord som “tømrer i Kolding”, “nyt tag Kolding”, “renovering Kolding” og andre ydelser, som du tilbyder.

Hos Webstarters laver vi altid en grundig søgeordsanalyse for din virksmhed, så du er sikker på, at du målretter dig de fraser og ord, der bærer mest aktivitet. Det er nemlig disse, der typisk vil have størst værdi for dig og din virksomhed.  

Google spiller ikke efter en fast algoritme, og der kommer løbende opdateringer til søgemaskinen. Det betyder også, at når du søger efter en fiskestang, eller dine kunder søger efter en tømrer, vil de lokale resultater baseret på din placering blive vist i samspil med nationale resultater. 

Det er derfor nemmere at konkurrere på lokale søgninger end de store nationale. Det skyldes blandt andet, at de har en lavere månedlig søgevolumen. Det vil sige, at  En anden faktor er, at lokale søgninger er mere specifikke, da kunden allerede ved, at han vil have en lokal til at levere varen eller udføre et stykke arbejde. 

Som forretningsdrivende er det vigtigt, at du forankrer din virksomhed i lokalområdet. 

Grib opmærksomheden med Google My Business

Hvis du vil have mest muligt ud af din indsats med lokal SEO, kan du skabe en klar fordel ved at anvende Google My Business. Det er din virksomhedsprofil på Google og en fortegnelse over, hvem du er og hvad du kan. Den vises, når en bruger søger efter din virksomhed på Google.

For at blive vist, skal du oprette din virksomhed. Det tager kun ganske fĂĄ klik.

Du kan blandt andet fremvise:

  • Din adresse
  • Dine ĂĄbningstider
  • Dine kontaktoplysninger
  • Udvalgte billeder 
  • Anmeldelser fra kunder og besøgende

En virksomhedsprofil på Google skaber overskuelighed for Googles brugere, men det gør det også nemmere for potentielle kunder at få fat i dine kontaktoplysninger.

En anden fordel er, at din virksomhed ogsĂĄ bliver synlig pĂĄ Google Maps. SĂĄ er det tilmed nemt at finde hen til din virksomhed.

Hvis du allerede bruger de sociale medier, kan du også tilføje din virksomhedsprofil på Facebook. Dermed sender du et signal til Google om, at du har en aktiv digital tilstedeværelse. 

Med en virksomhedsprofil hos Google åbner du også op for, at dine kunder kan anmelde din virksomhed. Du gør naturligvis et godt stykke arbejde, så de positive anmeldelser, dine kunder efterlader, opbygger troværdighed og sender et signal til andre i lokalområdet om, at du gør et godt stykke arbejde. 

Slutteligt er en virksomhedsprofil pĂĄ Google My Business et tillidsstempel for Google, nĂĄr du gerne vil rangere lokalt.

Åbn forretningen op: Søgemaskineoptimering i dit område

Hvis du er nået så langt her i vores guide til lokal søgemaskineoptimering, så ved du også, at der er størst sandsynlighed for at konvertere lokale søgninger til salg eller en henvendelse til din virksomhed. 

Selvom de fleste lokale virksomheder gerne kører ud til nærliggende byer i lokalområdet, vil der typisk kun forekomme relevante søgninger i de større byer, når du samarbejder med et bureau som Webstarters.

Det skyldes, at vi arbejder mĂĄlrettet pĂĄ at identificere dine relevante næromrĂĄder og overvĂĄger de søgeord, der er relevante for at ekspandere dit søgefelt – Og dermed din potentielle omsætning.

SĂĄdan arbejder Webstarters med lokal SEO

Når vi udfører SEO-arbejde, er det altid i tæt samarbejde med dig. Du kender trods alt din branche bedre, end vi gør og ved, hvilke løsninger du sælger bedst af.

Vi har derimod de rigtige værktøjer og kompetencer til at udføre arbejdet, finde de bedste søgeord, flytte konkurrenternes kunder over til dig og rådgive dig om, hvad vi observerer og hvordan vi optimerer din forretnings tilstedeværelse. 

Nogle af fordelene ved lokal SEO er: 

  • Du sparer penge 
  • Vi kan skræddersy din virksomheds tilstedeværelse med en lokal vinkel
  • Vi kan skalere hurtigt og levere hurtige resultater, da søgningerne typisk er meget specifikke
  • Du fĂĄr en øget omsætning pĂĄ bundlinjen

Når du vælger lokal SEO, får du ofte også en bedre pris, end hvis du vil gabe over et nationalt perspektiv. Det skyldes, at der er lavere konkurrence på søgeordene. Lokal SEO er derfor oplagt til dig, der er nystartet og gerne vil hive nogle lokale kunder i land først, eller som bare gerne vil være den bedste og hyppigst valgte i din branche i netop din by.

Optimér din hjemmeside: On-page SEO

Jagter du førstepladser på Google, skal du også kigge din hjemmeside efter i sømmene og optimere direkte derpå. Det forudsætter ikke en stor viden om hjemmesideudvikling. Faktisk kan du let selv optimere din hjemmeside, hvis den er bygget på et Content Management System (CMS) som Joomla, Magento eller WordPress. 

Her går du ind og optimerer din meta information, så du skiller dig ud i søgeresultatet frem for dine konkurrenter. En god ide er, at man skriver i sine metainformationer, hvorfor man er bedre end sine konkurrenter. 

Her kan du bare gå ud i Googles søgeresultat og søge efter en lokal søgning, som fx, frisør Kolding. Her kan du se, hvordan deres titler og beskrivelser ser ud, også skal du bare gøre det bedre. Her er der selvfølgelig også mange andre faktorer, der spiller ind, hvis du vil lave din onpage selv. Dog kan du finde masser af relevant information om emnerne rundt omkring på nettet, så du kan komme i gang.

Linkbuilding og lokale søgninger

Linkbuilding er teknik indenfor søgemaskineoptimering, som kan øge din troværdighed troværdighed overfor Google. 

Fordi flere og flere virksomheder benytter sig af SEO, er det vigtigt, at du udmærker din virksomheds troværdighedsprofil på internettet. Så er Google mere tilbøjelig til at anbefale dig end konkurrenten, når folk søger på arbejdskraft, produkter eller ydelser i dit felt. 

Linkbuilding går kort sagt ud på, at andre linker til din side. Et link er lig med et “like” i Googles øjne, og søgemaskinen læser det altså som om, at bloggeren (eller hvem som ellers linker til dig) har givet din virksomhed en positiv tommelfinger op. Når Google vurderer, at indholdet på din side er til at stole på, er søgemaskinen nemlig også mere tryg ved lade dig rangere øverst. 

Flere ting spiller ind, når du succesfuldt vil linkbuilde på din side. Jo flere relevante links du har på andre hjemmesider, der leder til din hjemmeside, jo bedre. Til dette kan du drage nytte af dine samarbejdspartnere. Hvis vi et kort sekund vender tilbage til eksemplet, hvor du er tømrer i Kolding, har du sikkert nogle leverandører til værktøj eller træ.

Du kan bede dine samarbejdspartnere eller leverandører om, at linke til din side pĂĄ deres hjemmeside. Dog skal du være opmærksom pĂĄ, at denne type af links kan være svære at opnĂĄ. Skal din leverandør nemlig gøre dette for alle sine kunder, vil det hurtigt komme til at fylde side op og side ned bare med links – Og det er hverken relevant eller troværdigt i Googles øjne. 

Du kan også betale dig til bedre links til din hjemmeside. Hvis du er tømrer, kan det være relevant at betale en blogger, der agerer i din branche, om at skrive noget om din virksomhed og linke derigennem. Måske er der forums i din branche, hvor du kan oprette en tråd og fortælle om dine ydelser, såfremt forummets regler tillader dette. Inkluder et link til din hjemmeside eller en specifik hjemmeside.  

Skal vi skabe lokal synlighed for dig? 

Brug mere tid pĂĄ det, du er god til – Og lad os gøre det, vi er gode til. Hos Webstarters har vi flere dygtige eksperter til bl.a. lokal SEO, der kan gøre dig synlig for potentielle kunder i lokalomrĂĄdet. 

Vi hjælper allerede kunder over hele Danmark med at udfylde deres digitale potentiale. Hvis du læse mere om vores løsninger, eller se hvem vi samarbejder med, kan du se nærmere under vores cases. Du er ogsĂĄ velkommen til at kontakte os og tale om, hvad du ønsker for din virksomhed og hvordan vi kan give dig flere besøgende, henvendelser og salg – Det er ganske uforpligtende.