Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

ContentSEO

Guide: Skriv det bedste SEO indhold

By 2. september 2019 september 27th, 2019 No Comments

Får du ikke de kundehenvendelser, du drømmer om? Udebliver de store ordrer? Det er der råd for – Det skyldes typisk, at du ikke er synlig nok for dine kunder eller at du ikke imødekommer deres intentioner.

Det er en generel misforståelse, at søgemaskineoptimering udelukkende handler om teknik. Indhold er en stor del af arbejdet mod de bedste placeringer på Google. Vi fortæller dig hvordan.

Hvorfor er godt indhold vigtigt for SEO? 

Google er en søgemaskine. Brugerne søger efter det, de vil have svar på, og Google vil selvfølgelig tjene de søgende bedst muligt. Derfor viser Google først det indhold, søgemaskinen tror er mest relevant for dem, der søger. Der findes forskellige måder at søge på, user intent, men det kommer vi tilbage til. 

Hvis du går ned til din lokale havemand og siger, du skal bruge en plæneklipper, leder sælgeren dig formentlig også hen til plæneklipperne, før han viser dig græstrimmerne og motorsavene.

En god sælger har nemlig KUNDEN og KUNDENS ØNSKER for øje. Dit indhold og Google er dine sælgere. 

Indhold er altså vigtigt, fordi det gør dig relevant, og helst mere relevant end dine konkurrenter – Både for dine potentielle kunder, men også hos Google. Og de to går ofte hånd-i-hånd. 87% af købsbeslutninger starter på Google, men de skulle gerne ende hos dig.

Web 2.0 vs Web 3.0

Mange hjemmesiders indhold er bygget op omkring Web 2.0-konceptet.

Det er typisk præget af ‘stuffing’-indhold, altså korte, indholdstynde tekster på 500 ord, hvor der går sport i at få skrevet de 500 ord ud hurtigst muligt – Uden at tænke brugeren ind i processen.

Et andet kendetegn på denne form for ringe indhold er, at keywords bliver overbrugt. Du har sikkert selv oplevet det: Du vil ind og kigge efter nye skistøvler, men du er ved at drukne i ordet “skistøvler”, når du kæmper dig igennem teksten – “Læs mere om skistøvler her”, “køb de bedste skistøvler her”, “skistøvler til langrend, “flotte skistøvler her”. Gab. 

Typisk bliver det publiceret på gratis blogsider, der ikke tager mange minutter at sætte op. Siderne bliver så brugt som affiliate-sider, der linker til en hovedside. Mange vælger denne løsning til SEO, fordi det ikke koster noget og heller ikke kræver den store tankevirksomhed – Men det er ineffektivt, utroværdigt og i mange tilfælde kontraproduktivt i forhold til det større mål, nemlig en top-placering på Google.

Det er ikke særlig spændende eller værdiskabende for dig som bruger. Dårligt indhold er en dårlig sælger, og du vil sikkert søge andetsteds hen, hvor du får det, du søgte efter. Hurtigt og nemt.

Hvis du vil slå dine konkurrenter, må du være en bedre sælger end dem. Det gør du ved at opgradere – Derfor arbejder vi hos Webstarters med konceptet Web 3.0

Det betyder blandt andet, at brugerens intentioner er i centrum, når du skaber indhold. Det kalder vi i SEO for ‘user intent’. 

User intent

User intent er, direkte oversat, brugerens intentioner. Det kaldes også search intent. Hvad vil dine brugere? Det skal du vide, hvis du vil have mest muligt ud af din indsats på søgemaskineoptimering. Det er nemlig brugerne, der bestemmer dine topplaceringer – Ikke Google. 

Google vil nemlig altid vise det indhold, som søgemaskinen vurderer mest relevant og derfor er det brugernes søgevaner, der definerer, hvilket indhold, der stryger til tops. User intent er den ultimative rangeringsfaktor. Derfor bør du også planlægge, skrive og strukturere dit indhold herefter.

Der findes fire forskellige typer af user intent. Design dit indhold til dine potentielle kunders ønsker. Kilde: Webstarters

Information 

Dette er den hyppigste form for søgning og befinder sig i toppen af din marketing-funnel. Disse brugere søger typisk informationstungt indhold, der besvarer deres spørgsmål og mere til. 

Navigation 

Disse brugere har typisk allerede et forud-indgående kendskab til din virksomhed eller dit produkt, men de mangler hjælp til at finde nøjagtige informationer. Navigationelle søgninger indeholder typisk virksomheds- og brandnavne.

Kommerciel

Den kommercielle intent er en blanding af de informative og den transaktionelle intents. Brugeren er klar til at foretage et køb, men de mangler information, der hjælper dem til at foretage det endelige køb.

Transaktionel

Brugeren er købsparat. Typiske søgeord er “køb”, “størrelse” eller “kontakt” associeret med et specifikt produkt. Det kan også være specifikke størrelser eller modeller. 

Du kan finde ud af, hvilken user intent brugerne forbinder med dit produkt, ved at se på, hvilke søgeord og -sætninger, dit produkt eller din virksomhed kobles sammen med. Hvis du udfra dette kan se, at de f. eks leder efter information, kan du lave en guide om hvorledes dit produkt anvendes.

Uden research duer helten ikke

Okay, det er ikke helt sådan den normalt lyder, men du ved med sikkerhed, hvad vi mener. 

Din research er vigtig – Og den måske vigtigste del af hvorledes du forfatter værdiskabende SEO-indhold til din virksomhed. Nu skal du nemlig finde ud af, hvilken type af indhold og dermed user intent, de første fire resultater på dit søgeord imødekommer.  Disse resultater er topplaceringerne, som brugerne og Google i samspil har vurderet mest relevante. Er det guides? Produktsider? Blogs?

Når du skriver dit indhold efter denne skabelon, får du det bedste indhold baseret på user intent, fordi du har sammensat titler og indhold fra de fire bedst præsterende resultater – Og dermed selv bliver den bedste kilde på netop dit søgeord, fordi du slår de andre på både brugernes søgemønstre, konkurrenternes indholdskvalitet og konkurrenternes indholdslængde.

Sådan starter du: 

  • Opret et dokument i Word eller et andet tekstbehandlingsprogram.
  • Søg efter ét af dine søgeord på Google, i inkognitotilstand eller privat browser. Det kunne være “kurvestol”.
  • Åbn de første fire resultater på Google omhandlende “kurvestol” og kategoriser dem baseret på indhold. Hvilken user intent imødekommer de?
  • Kopier alle titlerne fra de første fire sider. Indsæt dem i dit tekstdokument.
  • Nu har du alle titlerne på alle dem, der ligger i toppen af Google på netop dit søgeord.
  • Sortér i titlerne. Mange af dem er sikkert det samme, men omskrevet. Omdøb hernæst titlerne til dine egne ord.
  • Notér dig hvor mange ord dine konkurrenter i gennemsnit skriver. Du skal skrive mere.
  • Brug hjemmesiden answerthepublic.com og vælg dansk i nederste venstre hjørne. Søg herefter på “kurvestol”.
  • Answerthepublic.com foreslår relaterede søgeord, som brugere søger på i relation til søgeordet “kurvestol”. Implementer disse søgeord i din tekst.
  • Brug dit præcise søgeord 3-5 gange per 500 ord. Brug derudover de relaterede søgeord eller synonymer for at undgå keyword-spamming.
  • Nu har du en fin skabelon for, hvad dit indhold skal handle om og hvilke relationer, dit søgeord forbindes med.
  • Skriv løs!

Desto bedre dit analysearbejde er, desto bedre placeringer kan du opnå. Viden om, hvem og hvad der ligger øverst, giver dig også viden om, hvem og hvad du skal slå. 

Bliv bekendt med brugernes søgemønstre

Hvilke ord søger brugerne efter og hvilke andre ord søger de sammen med? Når du skriver indhold til SEO, skal du vide, hvilke keywords brugerne bruger – For de skal også indgå i din tekst, da disse definerer user intent. 

Find derfor også dit søgeords ‘intent’ og find ud af, hvilken kategori dit søgeord og tilhørende søgeord, som søgeordet falder ind under. Er det information, navigation, transaktion eller kommerciel?

Tjek dernæst, om søgeordet primært bruges på produktsider eller informationssider. Så ved du hvilken genre af indhold, der ræsonnerer bedst med din målgruppe. 

Skriv længere indhold

Hvis dine konkurrenter typisk skriver mellem 300 og 500 ord, skal du skrive mellem 800 og 1000 – Selvfølgelig af kommunikativ høj kvalitet. Det bringer os til næste tommelfingerregel. Gennemsnitligt har resultater på Googles forside en sidelængde på 1890 ord. 

Skriv bedre indhold

Du gider sikkert ikke spilde din tid på at læse indhold, der bare er en sludder for en sladder. Din målgruppe har det på samme måde. Derfor skal du også skrive indhold, der indholdsmæssigt er bedre, mere informerende og smartere end dine konkurrenters. Indholdet skal naturligvis også tilpasses de søgendes user intent. 

Kom i gang med at skrive

Du troede måske lige, vi var færdige med research. Ikke helt. Nu skal du nemlig til at skrive, og selvom det er en kreativ proces, skal du bruge din research. 

Når du skriver til din egen virksomhed og måske om dine egne produkter, så har du selvfølgelig en god portion viden om det, du skriver om. Allerede her har du en klokkeklar fordel. Nu skal du bare have din viden formidlet til forståeligt indhold, der både er længere og mere informativt end konkurrenternes. Med din viden om user intent, og hvilke mønstre i brugeradfærden du skal holde øje med, kan du nu skrive godt indhold, der er målrettet søgeadfærden og dermed har større chance for at blive vurderet som værende relevant af Google. 

Gode råd til dine tekster:

  • Skriv kortfattet. En god regel er max 25 ord per sætning.
  • Undgå overflødige adjektiver, men skriv positivt og sælgende. 
  • Fremhæv nøgleord og brug keyword-fraserne i rigtig rækkefølge.
  • Brug bulletpoints. 
  • Læs din tekst igennem for tastefejl.

Undgå desuden at opnå en for høj søgeordstæthed og dermed at falde i web 2.0-fælden, som vi talte om tidligere i afsnittet. Således risikerer du, at Google vurderer din tekst som værende spam og du vil derfor risikere at blive ramt af en kvalitetsstraf.

Du kan selv udregne din søgeordstæthed med denne simple formel:

Antal gange dit søgeord er brugt / Totalte ord x 100 = Søgeordstæthed.

Vi anbefaler at du bruger dit præcise søgeord 3-5 gange og ellers bruger et relateret søgeord eller et synonym. Det svarer til en søgeordstæthed på mellem 0,6 – 1%.

Duplikering er no-go

Skriv altid unikt indhold. Det kan være fristende at fiske efter hurtige resultater, men det er tvivlsomt, at du overhovedet vil opnå resultater ved at kopiere andres tekster. God SEO tager tid.

Derfor er det også kontraproduktivt at kopiere andres indhold eller dit eget og genbruge. På SEO-sprog hedder det ‘duplicate content’. 

Der er tre primære problemstillinger med duplikeret indhold: 

  • Søgemaskinen har svært ved at vide, hvilken version, der skal inkluderes og ekskluderes i deres resultater. 
  • Søgemaskinen har svært ved at vide, hvilken version der skal indekseres. 
  • Søgemaskinen ved ikke, om dens målestandarder som troværdighed og autoritet skal tilgå den ene eller den anden version, eller måske deles mellem de to versioner.  

Google foretrækker unikt og friskt indhold. Du risikerer altså at Google straffer dig, hvis du kopierer andre hjemmesiders indhold og det kan vi formode er den modsatte effekt du ønsker, hvis du læser denne guide.

At ligne alle andre, vækker ikke megen opsigt – Heller ikke på Google. Derfor er det vigtigt, at du skriver unikt indhold. Kilde: Webstarters

Opsummering

Vi ved det godt – Det var en lang smøre. Men vi håber, du er blevet klogere. 

Her er den korte.

Google prioriterer indhold, som din målgruppe, baseret på deres søgemønstre, finder relevant. Derfor er det velskrevet, unikt indhold, der er koordineret med dine brugeres digitale adfærdsmønstre, der rangerer bedst på Google, da det vurderes mest relevant for brugerens adfærd.

Hvis du har spørgsmål til, hvordan du kan optimere dit indhold til SEO, kan du give os et kald her. Vores specialister sidder klar til at hjælpe dig godt videre.