Farvers betydning

Farverne har stor betydning for din online identitet og dermed din virksomhed. Hver farve er med til at sende et signal og et budskab og skal derfor tages i betragtning under designudviklingen. De rigtige farver kan være med til at øge din konverteringsrate og give dine besøgende en bedre oplevelse.

Blå

#417e94

Farvens Symbolik

Blå symboliserer flere ting og kan skabe både glade og triste associationer. Den skaber ofte en afslappende stemning, ro og stabilitet. Den forvirrer ikke øjnene og hjælper derfor med at øge koncentrationen. Derfor er den ofte anvendt inde for webdesign.

Farvepsykologi

Mennesker forbinder ofte blå med noget positivt. Den minder os om en solrig sommerdag med blå himmel. Som virksomhed vil blå hjælpe med at udstråle stabilitet, kvalitet og troværdighed. De største sociale medier benytter sig af blå som deres primære farve, så der må være noget om det.

Brun

#776045

Farvens Symbolik

Den brune farve bliver ofte forbundet med noget jordnært og afdæmpet. Brun bliver derfor ofte brugt af virksomheder der ønsker at symbolisere tryghed, stabilitet og troværdighed. Det er en behagelig farve, som minder os om venlighed og autencitet.

Farvepsykologi

Vi forbinder ofte den brune farve med fornuft og stabilitet. Skal man derudover symbolisere arbejdsomhed, flittighed eller pålidelighed, så er brun den helt rette farve. Det giver os ligeledes en tanke om høj kvalitet, hvor alt skal være behageligt, men på et jordnært niveau.

Rød

#d23d2a

Farvens Symbolik

Det er vigtigt at du arbejder varsomt med farven rød. Den røde farve har nemlig nogle meget skarpe symbolikker. Rød bliver ofte forbundet med advarsler eller vrede, men bliver også forbundet med kærlighed. Der er derfor både fordele og ulemper ved at benytte rød. Det afhænger typisk af din branche.

Farvepsykologi

Hvis du ønsker at gøre kunden opmærksom på noget bestemt på din side, så kan den røde farve have en god effekt. Den kan få kunden til at klikke og kan derfor i visse tilfælde bruges som CTA-knap. Den kan dog også have den modsatte effekt og blive forstået som en advarsel.

Orange

#ff8000

Farvens Symbolik

Ønsker du at symbolisere kreativitet, passion eller varme, så er orange den rette farve. Den kan gøre os glade og virke opmuntrende. Derudover kan den også have en aktiverende effekt ligesom den røde farve. Den er dog ikke lige så alarmerende som den røde farve.

Farvepsykologi

Du kan bruge den orange farve til at aktivere dine kunder. Nogle hjemmesider laver deres links orange, da det har en aktiverende effekt, uden at det bliver misforstået som en advarsel. Derudover vil du vække positive tanker med orange som den primære farve.

Gul

#fdc107

Farvens Symbolik

Gul har blandede symbolikker og det er derfor vigtigt du bruger farven i de rigtige situationer. Vil du gerne symbolisererglæde eller ønsker du at gøre kunden opmærksom på noget, så er den gule farve ideel. Den gule farve kan dog også symbolisere falskhed eller svindel. Brug den derfor varsomt.

Farvepsykologi

Hjernen opfanger hurtigt den gule farve, hvilket kan bruges til at skabe opmærksomhed. Som virksomhed kan det være godt at bruge gul i nogle situationer. Du kan gøre kunden opmærksom på et godt tilbud eller et bestemt produkt med den gule farve.

Grøn

#375d3b

Farvens Symbolik

Den grønne farve bliver ofte associeret med naturen, vækst eller ungdommelighed. Derudover er grøn håbets farve og planter derfor ofte nogle positive tanker hos os. Den bliver også brugt til at symbolisere sikkerhed, sundhed eller korrekthed.

Farvepsykologi

Grøn er en farve der bliver brugt af mange virksomheder. Det er ofte af virksomheder der vil symbolisere sundhed, økologi eller bæredygtighed. Den har en beroligende effekt hos modtageren.