Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

Annoncering

Det store overblik: Hvilken type af annoncering, skal jeg vælge?

Vi oplever større og større efterspørgsel på betalt annoncering, men ligeledes forvirring over, hvilke typer af annoncering, der er bedst at vælge. 

Du har med sikkerhed ikke lyst til at hænge ud på vores blog hele dagen, så her kradser vi lidt i overfladen for dig. Har du lyst til at blive endnu klogere, sender du os bare en mail – vi hjælper dig gerne på rette vej. 

Paid Search (Google Ads)

Lad os starte med Paid Search.

Denne type af annoncering lader dig reklamere på søgemaskiner som Google. Du kender sikkert lidt til SEO, hvor du organisk forsøger at komme til tops på Google gennem godt indhold. Med Paid Search kan du betale dig til en førsteplads.

For at blive vist på Googles annonceringspladser øverst i resultaterne, byder du på forskellige søgeord, der er relevante for din forretning og som du gerne vil repræsentere din virksomhed eller dine produkter igennem. 

Paid Search kaldes også for PPC (pay-per-click). Det betyder altså, at du betaler hver gang, nogen klikker på dit link og besøger din hjemmeside gennem Google. Det koster dig ingenting, hvis folk bare ser din annonce, men ikke interagerer med den. 

Du er helt sikkert stødt på PPC-annoncer, når du har søgt efter et eller andet på Google. Det kan eksempelvis se sådan her ud:

Her har jeg søgt på ‘herretøj’, og inden jeg bliver præsenteret for de organiske søgeresultater, som f. eks genereres med SEO, bliver jeg præsenteret for fire betalte annoncer fra virksomheder, der gerne vil findes på mit søgeord. 

Prisen på et klik varierer efter, hvor stor konkurrence der er på det søgeord, du gerne vil findes på. Desto mere populært et søgeord er, desto flere bydere i form af andre virksomheder, er der også – og dermed bliver prisen højere. Det er typisk på store trofæ-søgeord som “herretøj”, der er branche-generiske. 

Du kan derfor få meget mere for pengene med PPC, hvis du grundigt undersøger dine konkurrenter og sætter dig ind i de søgemønstre, dine potentielle kunder har. Du kan også bryde din forretning eller dit sortiment op i mindre søgeord, og f. eks vælge søgeord, der målretter sig et bestemt mærke, model eller specifikation, som du ved sælger godt i kombination med hinanden. Det kan være “Blå Herreblazer”  eller endnu mere specifikt, “Blå Herreblazer Large”. 

Kom godt fra start med PPC ved at bruge Googles Keyword Planner. Tjenesten fortæller dig hvilke søgeord, folk bruger til at finde virksomheder som din på Google. Der er ligeledes en lang række tredjepartstjenester, der kan hjælpe dig godt på vej, men Googles egen er en glimrende start.

Fordele

  • Du betaler kun når nogen klikker
  • Du kan se resultater inden for 24 timer
  • Genererer mange kvalificerede leads
  • Målbare resultater ned i mindste detalje
  • Fantastisk til søgninger i lokalområdet
  • En budgetvenlig løsning

Ulemper

  • Typisk stor konkurrence, hvilket kræver at du investerer tid og penge i at overvåge og vedligeholde dine kampagner 

Bedst til

Hjemmesidetrafik, salg og lead-generering 

Social (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter)

Annoncering på de sociale medier er populært som aldrig før. Herhjemme er det primært Facebook og Instagram, der dominerer, og det er derfor også de to platforme, vi tager udgangspunkt i her. Bruger du selv en af de to sociale medier, har du med sikkerhed også set annonceringer eller sponsoreret indhold i et utal af afskygninger.

På Facebook kan du annoncere på følgende placeringer:

  • Nyhedsfeed på mobil og desktop
  • I højre kolonne af skærmen 
  • I lynartikler
  • I in-stream videoer
  • På Facebook Messenger

På Instagram kan du annoncere her:

  • På nyhedsfeedet
  • I Instagram Stories

Som Google har Facebook også sit eget netværk af platforme, som du annoncør kan få adgang til. Her kan du vælge mellem native-annoncer, in-stream annoncer og banner-annoncer.

Du kan selv vælge din annonces placering, når du opretter den, eller også kan du lade Facebook bestemme, hvor din annonce skal placeres. De sociale annoncer egner sig rigtig godt til dig, der gerne vil annoncere til en bestemt målgruppe.

For nyligt har jeg eksempelvist drømt mig væk sydpå, men på grund af corona, må jeg blive hjemme. Jeg ville ellers gerne have været sydpå, og helst en tur til smukke Thailand – men det er jo som bekendt umuligt det næste lange stykke tid. Feriepartner Danmark har nok kunne se, at jeg for nyligt har besøgt nogle forskellige rejseselskaber for at samle inspiration, til når grænsenre åbner. I hvert fald fik jeg denne annonce, der foreslår mig at holde min ferie i det danske.

Det er bare én af de måder, du kan annoncere på med de sociale medier.

Er du nysgerrig på, hvad dine konkurrenter gør eller vil du bare samle inspiration? 

Du kan altid slå en Facebook-side op på Facebook Ads Library og se, hvilke annoncer enkelte virksomheder kører lige nu, og hvilke, de har kørt før i tiden.

Fordele

  • Direkte adgang til nogle af verdens største digitale platforme 
  • En relativt billig annonceringstype, du hurtigt og intuitivt kan sætte op
  • Du kan annoncere for næsten alt; Indhold, tilbud og kuponer, produkter, ydelser og meget mere
  • Mange muligheder for målretning af annoncer baseret på geografi, demografi, interesser og adfærd
  • Ideelt til remarketing (det kommer vi til)
  • God til at indsamle leads til videre markedsføring (f. eks gennem freebies, nyhedsbrev m.m)

Ulemper

  • Stor konkurrence om at blive set og hørt
  • Kræver løbende vedligeholdelse (men det gør de fleste annonceringstyper, hvis du er interesseret i en effektiv indsats)
  • Udfordrende at implementere professionalisme på en underholdningsplatform

Bedst til

Brand awareness, branding, loyalitet, retention

Display (Google Ads)

“Jeg orker ikke banner-annoncer!”

Sådan har de fleste af os tænkt før eller siden, men bannerannoncer, som kommer fra Googles Display-annoncering, er enormt effektive. 

Når du annoncerer med Display-annoncer, får du mulighed for at vise din anonnce på en lang række hjemmesider, der er en del af Googles Display-netværk. Det er altså hjemmesider, der har sagt “ja tak” til, at du må placere bannere på deres hjemmeside mod betaling. Det kan eksempelvis være på digitale nyhedsmedier. 

Denne type annoncering er primært visuel, hvor bl.a. Paid Search, som også kommer fra Google og som vi nævnte tidligere, udelukkende er tekstbaseret. Her er altså rigtig gode muligheder for at skille sig ud med et stærkt visuelt udtryk.

Det visuelle er dog ikke alt. Dit grafiske produkt skal, afhængigt af din målsætning, trække potentielle købere ind på din hjemmeside. Derfor skal du også indarbejde en stærk CTA (call-to-action) 

Nedenfor ser du et eksempel, jeg i dag er stødt på. Det er en Display-annonce fra Bjørn Borg, der lokker mig med fri fragt, hvis jeg bruger den rabatkode, bannerreklamen viser mig. Klikker jeg på reklamen, kommer jeg ind på hjemmesiden, hvor jeg kan bestille deres produkter, og så bliver jeg endda belønnet med et godt tilbud. Det lyder jo smart, ikke?

Faktisk vinder både jeg, som besøgende, og Bjørn Borg som annoncør. De betaler selvfølgelig for, at jeg klikker, men der er også større chance for, at jeg køber noget hos dem, fordi de i bannerannoncen gav mig et incitament, nemlig rabatten, og dermed sælger de flere produkter og øger deres konverteringsrate. 

Har du ikke en webshop, så fortvivl ikke. Display-annoncering er effektivt for langt de fleste typer af virksomhed. Det kan være, du vil annoncere med et bestemt stykke indhold, der kan læses på din hjemmeside, eller gøre din målgruppe opmærksom på, at har fået nye åbningstider, eller at du som ejendomsmægler vil sætte fokus på et hus, der er til salg i det område, din målgruppe befinder sig. Det kan også være at du, som Netto, bare gerne vil have folk ind på hjemmesiden, så de kan se din nye tilbudsavis. 

Der er uendeligt mange muligheder for at designe og målrette din annoncering. Bauhaus beder annoncerer eksempelvis med, at man kan tilmelde sig deres nyhedsbrev, så der er mange måder at køre Display-annoncering på.

Fordele

  • Mulighed for målrettet at annoncere på bestemte sider eller ramme folk, der befinder sig inden for en geografisk målgruppe
  • Meget store eksponeringsmuligheder 
  • Relativt stor kreativ frihed til design af dine annoncer
  • Glimrende muligheder for at ramme tidligere besøgende med retargeting og dermed øge din konverteringsrate (igen, det kommer vi til om lidt)

Ulemper

  • Let at ignorere i mængden
  • Kræver lidt grafisk snilde (men det kan man betale sig fra)

Bedst til

Skabe opmærksomhed omkring din virksomhed eller dine produkter, salg

Retargeting

Har du prøvet at besøge en hjemmeside, og dagen efter får du på mystisk vis en reklame fra den virksomhed, hvis hjemmeside du besøgte? Det virker som ren hokus pokus, men faktisk er det bare retargeting. 

I sidste uge ville jeg bestille varer fra Nemlig.com. Corona er stadig aktuelt, og jeg prøver at minimere indkøbsture ud af huset, så det var oplagt at bestille varer. Sidste mandag bestilte jeg bl.a. skyr. I dag, da jeg læser nyheder, bliver jeg præsenteret for en Display-annonce fra netop Nemlig.com – og endda for skyr! Det er et højaktuelt og glimrende eksempel på, hvordan du kan generobre tidligere besøgende eller kunder.  

Retargeting er også kendt som remarketing. Dette er en ekstremt effektiv form for betalt markedsføring, men det kræver, at din hjemmeside har mere end et bestemt antal besøgende. Dette skyldes, at du med retargeting annoncerer til tidligere besøgende eller kunder, og derfor skal der være en vis pulje af besøgende at annoncere til, før det giver mening. 

Retargeting tilhører ikke én bestemt annonceringsplatform, så det vil sige, at du både kan lave remarketing på Facebook eller som i tilfældet ovenfor, gennem Googles netværk, som du får adgang til som annoncør.

Annonceringstypen er baseret på, at du med cookies kan følge de brødkrummer, dine besøgende efterlader, når de forlader din hjemmeside, og som de strøer videre ud i deres digitale færden. Derfor kan du også finde tilbage til dine besøgende og kunder andre steder på internettet, og annoncere for dem hvor de befinder sig. 

Fordele

  • Typisk meget forbedrede konverteringsrater
  • Øger kendskabsgraden til din virksomhed og dine produkter
  • Forbedrer annonceringsoplevelsen for din målgruppe
  • Du kan oprette og specificere segmenter ned til mindste detalje

Ulemper

  • Kræver et bestemt antal besøgende hver måned (men det kan du få gennem nogle af de tidligere annonceringstyper eller SEO)

Bedst til

Gentagende besøg, salg, branding og konverteringsoptimering