facebook_pixel

Tekstindhold på Google

Når hjemmesider udformes, fokuseres der normalt på opsætning og design. For at gøre hjemmesiden interessant forsøges det at designe smart og flot, og det tilstræbes at gøre det let at navigere på siden. Kort sagt: at udforme en brugervenlig flade for hjemmesidens besøgende. Dette er altsammen godt nok, og det er vigtige faktorer i opsætningen af hjemmesiden. Det er bare ikke tilstrækkeligt.

Tekstindhold drejer sig om Search Engine Optimization (SEO)

Problemet er, at Google i princippet er ligeglad med smart design. Når Google udvælger sider, sker det ud fra en lang række faktorer, flere hundrede forhold spiller ind ved udvælgelsen, men æstetik er ikke af betydning her. I stedet er tekstindhold centralt. Det er meget vigtigt, hvad der står i teksterne, og hvordan teksten er skrevet. Der er fokus på såkaldt SEO: Search Engine Optimization.

 

Først Google dernæst gæsterne

Teksterne har selvfølgelig også en betydning for, om besøgende på bliver ‘hængende’ på hjemmesiden. Hvis man ikke får den ønskede information, måske endda keder sig – ja, så smutter man igen. Men inden gæsterne når frem til hjemmesiden, må teksterne nødvendigvis skrives til Google. Hvis ikke teksterne appellerer til Google, bliver de ikke udvalgt i søgningen, og de præsenteres aldrig for potentielle gæster. Tekster til hjemmesider bør skrives med fokus på to ting: Først og fremmest for at blive foretrukket af Google, dernæst for at servicere, informere og underholde de besøgende.

 

Centrale søgeord først i titel

Hvad betinger, at Google udvælger en given hjemmeside udfra tekst? ‘Søgeord’ er her interessante: Ideen med Search Engine Optimization er, at Google vælger en hjemmeside efter relevans. Det sker ved, at hjemmesider med det konkrete søgeord fra start i titlen foretrækkes. Søgningen efter ‘billige hotelværelser i København’, foreslår hjemmesider med nøjagtig denne ordlyd f’ørst i titlen, hvorimod en titel som ‘Vi tilbyder et stort udvalg af billige hotelværelser i København’ ikke bliver foreslået. Altså skal de centrale søgeord placeres helt fra start.

 

Mængden af søgeord og synonymer

Mængden af centrale søgeord skal afstemmes i forhold til tekstens længde. Det nytter ikke at gentage de samme søgeord helt vildt, Google opfatter det som spam og vælger derfor ikke det pågældende site. Tommelfingerreglen siger 2-3 % centrale søgeord i teksten. Samtidig skal teksten varieres, sådan at synonymer og nærtbeslægtede ord gentages med passende frekvens. Med systemet Latent Semantic Indexing, vurderer Google beslægtede søgeord og vægter disse højt ved udvælgelse af hjemmesider.

 

Tekstens længe er også vigtig

Endelig er tekstens længde af betydning. Google kan godt lide lange tekster, det virker måske mere ’seriøst’ med en lang og informerende tekst. Reelt er reglen, at så lange tekster som muligt er at foretrække, men det skal jo samtidig huskes, at besøgende på hjemmesiden oftest søger hurtigt tilgængelig information. Det nytter derfor ikke at ævle derudad for at tækkes Google, hvis man så bagefter mister de besøgende på blot 5 sekunder, fordi de overvældes af alenlange tekster. Tommelfingerreglen siger således, at tekster på landingssider bør være på cirka 1.000 ord, op til maksimalt 2.000 ord.

webstarters

Artiklen er skrevet af webstarters