facebook_pixel

Start af en webshop kan være krævene men, en af fordelene ved en webshop er jo, at markedet potentielt er meget stort. Imidlertid er det første råd til nye indehavere af webshops, at man bør starte i det små og så arbejde sig op efterhånden. Start arbejdet med at etablere en webshop som kan opdeles i to hovedgrupper. Dels det praktiske i forhold til økonomi og opsætningen af selve hjemmesiden. Dels spørgsmålet om at få kunder i butikken.

Pengesagerne

Man skal momsregistreres for at drive webshop. Desuden skal webshoppen have et navn og en adresse på internettet. Hvilket betyder, at man skal have et domænenavn, samt en aftale med et web-hotel. Dernæst skal man have en indløsningsaftale med en finansiel virksomhed. Der kan varetage det konkrete med overførsler af penge ved betalinger i webshoppen. Og man skal have en betalingsgateway, der i webshoppen klarer det praktiske med formularer og lignende, når kunderne betaler for varer eller ydelser.

Etablering af hjemmesiden

Samtidig skal man have designet webshoppens hjemmeside, og det kræver først, at man får installeret et CMS – Content Management System. Som udgør platformen for hjemmesidens design og funtionalitet. Hertil skal man installere ekstraudstyr efter behov, varierende ‘temaer’ og ‘plugins’, som giver mulighed for særlige formularer, toolbars, sprogvalg og andet, som den enkelte webshop kan ønske sig. Dette drejer sig om hjemmesidens brugervenlighed, som er meget vigtig for at trække kunder til.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Man skal nu have fat i nogle kunder, og de kommer ikke af sig selv. Kunderne kommer via søgemaskiner som Google, og for at få succes med webshoppen er det helt centralt at blive foretrukket af søgemaskinerne, at have en høj rating. Man skal derfor i gang med søgeoptimering (SEO), hvilket medfører en række tiltag. Google udvælger hjemmesider efter to grundlæggende kriterier: Brugervenlighed og relevans. Google hjælper os jo, når vi søger på internettet, så vi finder det site, der fungerer bedst og samtidig giver os, hvad vi søger.

Brugervenlig hjemmeside

For at overbevise Google om, at ens hjemmeside er brugervenlig, skal man have en hurtigt loadende hjemmeside med responsivt design. Der giver besøgende nem adgang også med varierende skærmformater. Samtidig skal hjemmesiden være så enkel og rar at bruge, at de besøgende bliver hængende på siden, og sidens indhold skal være interessant for de besøgende. Google registrerer, hvor lang tid besøgende opholder sig på en hjemmeside – jo længere tid besøgende bliver, jo højere rating får den pågældende side. Hvilket er en fordel ved kommende søgninger.

Sociale medier og linkbuilding

For at vise Google at hjemmesiden er relevant, skal man have en profil på de sociale medier. Fordi Google også her registrerer hjemmesiders popularitet. At man kommer i kontakt med kunderne via eksempelvis Facebook er således en fordel på flere måder. Desuden skal man udvikle linkbuilding, så man bliver anbefalet via links fra andre hjemmesider. Også dette registrerer Google. Får man styr på alt dette. Er man klar til at yde service for kunderne, planlægge logistik, og få gang i det opfølgende salgsarbejde. Man lærer undervejs, når først webshoppen begynder at køre.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.