facebook_pixel

En ting er at få besøgende i webshoppen. Men hvordan får man de besøgende til at købe? Denne side af arbejdet med webshoppen kaldes ‘konverteringsoptimering’. Når man så yderligere vil stramme salget, taler man om ’salgsoptimering’. Det ene forudsætter det andet. Man skal have besøgende i webshoppen for at kunne sælge noget, og man skal have gang i salget for at kunne arbejde på at sælge meget. Salgsoptimering er derfor anhængig af, at alle aspekter af webshoppen fungerer optimalt.

Mange kunder der køber meget

For at optimere salget i sin webshop skal først og fremmest to forhold være på plads: Man skal have mange kunder, og man skal have den enkelte kunde til at købe meget. Har man tjek på sin søgemaskineoptimering, vil man få mange besøgende på sin hjemmeside. Har man især tjek på den del, der drejer sig om sitets brugervenlighed, vil de besøgende blive længere, hvilket forbedrer mulighedene for, at gæsten køber noget. Hvordan kan man så få den enkelte kunde til at købe meget?

Tilbud og nyhedsbreve

En oplagt mulighed er selvfølgelig at sælge sine varer billigere end konkurrenterne. Men denne vej er kun farbar et vist stykke, fordi man naturligvis gerne vil have en rimelig avance på det, man sælger. Imidlertid er tilbud altid god lokkemad, især indenfor kategorien ‘tag tre for prisen på to’ skabes der mersalg og forøget omsætning. Andre muligheder for øget salg er at udsende nyhedsbreve til eksisterende kunder, med information om tilbud og nye produkter. Det kan også være en ide at skabe særlige medlemsrabatter, hvormed man fastholder kunderne i sin webshop.

Inspiration

Det er ligeledes oplagt at gøre kunderne opmærksom på ‘lignende produkter’. Altså når kunden har valgt en vare, som ligger i indkøbskurven, så at vise beslægtede varer som inspiration. Lister med varer ‘andre kunder har købt’ i forbindelse med køb af netop denne vare kan tilsvarende virke inspirerende. Nogle produkter ‘passer til hinanden’ så at sige. Desuden kan hitlister med ‘mest populære produkter’ give mersalg over en bredere front. Især hvis det kombineres med ‘ugens tilbud’. Mere grundlæggende er det vigtigt for salget, at hjemmesiden er nem og hurtig at bruge.

Lær af andre og yd service

Man kan lære meget om salgsoptimering ved at se på store webshops som for eksempel Amazon.com, selvom man selvfølgelig må tilpasse ideerne til sin egen, formodentlig noget mere beskedne webshop. I alle tilfælde er betingelsen for stort salg, at man har nogle ordentlige varer at tilbyde til en rimelig pris, og at man gør kunderne opmærksom på dette, blandt andet via de sociale medier. Når kundegrundlaget etableres, vil eksisterende kunder skabe reklame for webshoppen, sådan at der automatisk genereres merslag, simpelthen fordi der kommer flere kunder i butikken.

For at få mange kunder i butikken er det nødvendigt tillige at skabe et tillidsforhold. Kunderne skal føle sig trygge ved at handle i den pågældende webshop, sådan at de kommer igen og desuden anbefaler sitet. Endvidere er høj service særdeles vigtig for at skabe tilfredse og blivende kunder.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.