facebook_pixel

Målgruppe til webshoppen

En målgruppe gør det hele nemmere. Når man skal etablere en webshop, kommer man næppe udenom. At én bestemt ting er vigtigere end noget andet, nemlig kunderne. Webshoppens eksistens er betinget af kunderne. Kundegrundlaget for en hvilken som helst forretning skal opdyrkes, også for en webshop. Forskellen på en webshop og en fysisk forretning ude på gaden er først og fremmest, at kunderne ikke bare får øje på butikken, når de alligevel er ude at gå på gaden. Altså skal webshoppens kunder ‘få øje på’ webshoppen på anden vis. Denne ‘anden vis’ er naturligvis ved at surfe på internettet. For at kunderne skal støde på en bestemt webshop, er det nødvendigt, at søgemaskiner som Google vælger den pågældende webshops hjemmeside. Bestræbelserne på at blive valgt af Google kaldes SEO.

Overensstemmelse forventning-realitet

SEO, denne Search Engine Optimization, skal fortælle Google, at netop denne hjemmeside er, hvad folk er ude efter, når de søger på internettet. Mange forskellige tiltag kan hjælpe med at få en høj ranking hos Google, sådan at ens hjemmeside bliver valgt. Imidlertid er det vigtigt, at det indtryk kunderne har af webshoppen, stemmer rimeligt overens med den oplevelse. Kunderne får ved at besøge hjemmesiden. I modsat fald vil besøgende nemlig ikke forvandle sig til kunder, de vil i stedet smutte, skuffede og måske endda så utilfredse, at de taler dårligt om det pågældende site.

Målgruppe og Google AdWords

For at sikre sig en høj grad af overensstemmelse mellem potentielle kunders forventninger og reelle oplevelse i webshoppen. Må man gøre at stykke forarbejde med at udpege sin målgruppe. At få defineret sin målgruppe bestemmer nemlig i høj grad, hvad disse potentielle kunder vælge at søge på, og dernæst hvad Google vælger at give dem af muligheder. Hvad er det præcis, du gerne vil sælge, og hvem er det, du gerne vil sælge det til? Præsenter din webshop så præcist som muligt, så kunderne ikke går forkert, og så flest muligt finder netop din webshop, når de søger via Google på internettet. Et vigtigt redskab til markedsføring på internettet er Google AdWords, tjek det.

Sociale medier

Desuden bør webshoppen sørge for synlighed på de sociale medier, hvor har man god mulighed for at komme i kontakt med potentielle kunder og samtidig få præciseret målgruppen. Det er velkendt, at nogle produkter skaber en fankultur, hvor tilhængere af bestemte produkter nærmest klarer hele markedsføringen for virksomheden.

At opnå en sådan popularitet er naturligvis ikke enhver forundt, men mindre kan også gøre det. Man skal lære sin målgruppe at kende og søge at målrette salget til netop denne gruppe. Internettet giver adgang til et potentielt gigantisk marked. Men paradoksalt nok må man med sin webshop søge at fokusere på en bestemt gruppe potentielle kunder, for at de kan blive opmærksomme på, at man eksisterer. Hvis en kvinde søger en kæreste, nytter det ikke at tænke på, at verden er fyldt med potentielle elskere. Hun må prøve at få en af mændene til at blive interesseret. I en webshop gælder det om at få gjort potentielle kunder interesserede.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.