facebook_pixel

Linkbuilding giver autoritet

Begrebet ‘linkbuilding’ betyder, at en given hjemmeside modtager besøgende fra andre hjemmesider. Når vi besøger en hjemmeside, møder vi links til andre hjemmesider, sådan at vi henvises til videre søgning. Således opstår et netværk af hjemmesider, måske med indbyrdes henvisninger. Denne struktur, hvor besøgende henvises til og fra andre hjemmesider, giver en særlig status. Det giver ‘autoritet’, når en given hjemmeside ‘anbefales’ andre steder på internettet. Og søgemaskiner som Google værdsætter denne autoritet.

Mange links fra gode steder

Når Google registrerer, at en bestemt hjemmeside anbefales via eksterne link fra mange forskellige hjemmesider på internettet, vurderer Google disse anbefalinger, så den pågældende hjemmeside gives høj autoritet. Dermed får denne hjemmeside en høj ‘ranking’ – den placeres blandt de øverste ved en søgning. Det er således godt at modtage mange henvisninger fra andre hjemmesider, og det er samtidig vigtigt at blive anbefalet de rigtige steder.

Gensidig linkbuilding

De bedste henvisninger kommer fra steder, der i forvejen har mange besøgende. Hvis en hjemmeside kan få sit link placeret eksempelvis på en stor avis’ hjemmeside, vil dette betyde mange potentielle ‘klik’ på det eksterne link. Imidlertid er det svært at få sit link placeret så attraktivt, men mindre kan også gør det. For at arbejde med linkbuilding skal man lave en strategi og overveje grundigt, hvem man kunne foreslå at etablere gensidig linkbuilding med.

Afsmittende effekt

Når Google registrerer ‘trafik’ fra en hjemmeside til en anden, vægtes dette højt, sådan at effekten af de mange besøgende ’smitter af på begge sites. En hjemmeside profiterer ved at benytte sig af henvisninger fra andre hjemmesider. Men bedst er det at have et netværk, hvor mange sites arbejder sammen med at henvise til hinanden. Sammen står vi stærkest, og mange hjemmesider benytter sig af denne teknik. Det centrale spørgsmål er derfor, hvordan man bedst får andre hjemmesider til at anbefale ens egen side? Det vigtigste er her, at man tænker sig godt om og laver en strategi for sin linkbuilding. Man må overveje, hvem man gerne vil have til at ‘linke’ til sin hjemmeside. Dernæst skal man være realistisk og spørge sig selv, hvem man kunne foreslå at linke til sin hjemmeside.

Linkbuilding kræver gennemtænkt strategi

Langt de fleste indehavere af hjemmesider har samarbejdspartnere af forskellig slags. Der kan være tale om leverandører, producenter, detailhandlende, og så videre. En god ide er således at kontakte sit netværk for at foreslå gensidig linkbuilding. I næste omgang kan man prøve at være kreativ og tænke tekstindhold, som kan fange interessen hos søgende via Google, hvorefter besøgende vil henvise til det pågældende site, hvis der faktisk er noget at komme efter. Der er dog også en vigtig faldgruppe: Man er ikke interesseret i at blive koblet sammen med underlødige sites. Man må derfor tilstæbe at etablere linkbuilding sådan, at niveauet passer til en selv. Så man ikke kommer i dårligt selskab. Altså gælder det for linkbuilding generelt, at man skal tænke sig om, men hvis man gør det rigtigt, kan man opnå meget ad denne vej.

 

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.