facebook_pixel

Kunder i webshoppen

I forbindelse med salg via webshop er der tre områder, hvor man må sætte ind for at få kunder i butikken: Før, under og efter kundens besøg.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Det første punkt drejer sig om at få gjort opmærksom på webshoppens eksistens, så der overhovedet kommer besøg på hjemmesiden. Denne del handler først og fremmest om at få søgemaskiner som Google til at udvælge den pågældende hjemmeside. Når folk søger på internettet. Altså må man søgemaskineoptimere sit site. Dette består i at etablere et brugervenligt site, hurtigt at navigere på. Med ‘responsivt design’, og som ‘anbefales’ af andre sites via linkbuilding. Desuden må man bruge de sociale medier som Facebook, så man får omtalt webshoppen og samtidig kommer i kontakt med eksisterende og potentielle kunder.

Undgå ‘bouncing’

Når potentielle kunder besøger webshoppen, gælder det om at få dem til at blive på sitet. Dette er vigtigt, dels fordi Google registrerer den tid. Besøgende opholder sig på et bestemt site – hvilket derefter får betydning for Googles rating af sitet ved fremtidige søgninger. Dels er det vigtigt, fordi besøgende er mere tilbøjelige til at købe noget. Jo længere tid de opholder sig i butikken. For at holde på de besøgende er det centralt, at hjemmesiden fungerer ordentligt, så man hurtigt og nemt kan navigere og søge. Sitet skal være enkelt og overskueligt, besøget skal være rart fra første øjekast til sidste klik ved ‘Bekræft ordre’.

Den gode købsoplevelse

Samtidig er det vigtigt, at webshoppen ‘leverer varen’ på sitet, i overført forstand. Altså at besøgende føler, at de får en oplevelse, der svarer til forventningerne. Der skal være overensstemmelse mellem det image webshoppen giver af sig selv eksempelvis på de sociale medier, og så den virkelighed, der møder kunderne ved besøg på sitet. Dette drejer sig om tekst på sitet, at kunderne føler sig informeret ordentligt, at der tales til kunderne på en rimelig måde i forhold til målgruppen. At produkterne i webshoppen faktisk svarer til kundernes forventninger. Man må kende sin målgruppe og servicere denne gruppe.

Hurtig levering

Når besøgende har foretaget indkøb og dernæst forlader butikken, er det vigtigt ikke blot. At kunderne har haft en god oplevelse ved købssituationen, men også ved den efterfølgende behandling. I webshoppen må man derfor have styr på sagerne, så man hurtigt får ekspederet de købte varer videre. Man skal have en stabil og sikker aftale om fragt, og man kan nå langt ved at tilbyde gratis forsendelse ved køb over et vist beløb. Man kan måske lægge en lille gave i forsendelsen, så kunden føler sig ekstra godt behandlet.

Opfølgende kontakt

Endelig er det vigtigt, at man følger op på købet og forsøger at holde fast i eksisterende kunder. Dette gøres blandt andet via de sociale medier, men man kan også satse på en mere direkte kontakt med kunderne via e-mails. Man skal dog undgå at blive for aggressiv. Bedst er det med ‘nyhedsbreve’, der informerer om tilbud og nyheder, og måske man kan tilbyde ‘medlemsskaber’, abonnementsordninger, og så videre.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.