facebook_pixel

Konkurrenter ved Webshops

Selvfølgelig vil der være konkurrenter til ens webshop, men det behøver man ikke at være ked af. Tværtimod skal man prøve at få det bedste ud af det, hvilket vil sige, at man skal prøve at lære af konkurrenterne, og man skal stjæle med arme og ben, når det gælder enhver form for smart ide, især salgsfremmende foranstaltninger. Hold godt øje med konkurrenterne, de holder nemlig også øje med dig. Sådan fungerer det jo på et frit marked, hvor det er ‘alle mod alle’.

Samarbejde?

Spørgsmålet er dog, om det nødvendigvis er ‘alle mod alle’? I visse tilfælde kan konkurrenter have glæde af et samarbejde. Især hvis man kan finde ud af at supplere hinanden i stedet for at overlappe for meget. Det er eksempelvis velkendt indenfor nogle brancher, at den ene virksomhed overtager kunder fra den anden under ferie, sygdom og den slags. Man kunne forestille sig at henvise til en konkurrent, hvis man ikke selv kan levere. Sagt på en anden måde: Der er ingen grund til at udelukke muligheden for et samarbejde med konkurrerende webshops.

Gensidig linkbuilding

Et oplagt område hvor konkurrerende webshops kunne samarbejde, ville være i forbindelse med linkbuilding. Jeg anbefaler dig, og du anbefaler mig, og så får Google øje på os, og så får vi begge to flere kunder i butikken. Desuden kunne et vist fælles fodslag på de sociale medier også give pote for flere webshops i samarbejde. Sammen er vi stærkere, og diskussioner kan startes og vække opmærksomhed, sådan at der skabes fokus på den type forretning, man er fælles om at drive.

Selvstændig profil

Er man mange aktører indenfor et bestemt forretningsområde, må man nødvendigvis søge at adskille sig fra de andre. Man skal prøve at skabe en selvstændig profil. Kunderne skal opdage, at man har noget særligt at tilbyde. Dette kræver naturligvis, at man analyserer sine konkurrenter grundigt, undersøger deres forretningsstrategi, deres image, deres sortiment, deres hjemmeside, deres måde at kommunikere med kunderne på.

Lær af de andre men hold fast i dig selv

Man kan kopiere gode ideer fra konkurrenterne, og man kan i lære af de fejl, konkurrenterne måtte begå. Men først som sidst gælder det om at holde godt øje med sine konkurrenter, og at man søger at distancere sig på en positiv måde. Så potentielle kunder føler sig tiltrukket af noget unikt ved netop denne webshop. Samtidig skal man som sagt være opmærksom på, at konkurrenterne også holder øje med en selv, og de vil tilsvarende prøve at hugge gode ideer og lære af dine fejl.

Man skal derfor ikke bruge for meget energi på dette spil. Fordi man kan ende i en uproduktiv spiral, hvor det hele kommer til at dreje sig om ‘manufakturhandleren på den anden side af gaden’. Lad konkurrenterne passe deres og stol på dig selv og dine evner til at opbygge den bedste webshop. Man skal nemlig passe på med ikke at blive et plagiat. Sådan at kunderne ender med at opfatte ens webshop som en dårlig kopi.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.