facebook_pixel

Webshop: Integration til ePay

For at etablere webshop er det nødvendigt med et betalingssystem, så kunderne kan betale ved køb. Systemet består af to grundlæggende dele, dels en såkaldt ‘indløser’, dels en ‘betalingsgateway’. Indløseren er en ‘finansiel virksomhed’, svarende til en bank, mens betalingsgatewayen er en praktisk funktion, et bindeled mellem hjemmesiden og den ‘finansielle virksomhed’. I Danmark er det firmaet Nets, der udfører transaktioner med Dankort på internettet, og for at komme i gang med webshoppen skal man i første omgang have en indløsningsaftale med Nets. Dernæst skal man på markedet vælge sin betalingsgateway, og her er ePay et rigtig godt bud.

ePay: Payment Service Provider

Betalingsgatewayen er en administrator i forhold til handel på hjemmesiden. Betalingsgatewayen tager sig af det praktiske med hensyn til betalingen, eksempelvis formularer kunden skal udfylde og den slags. Betalingsgatewayen kaldes også en Payment Service Provider (PSP), altså den service der organiserer betalingen, sådan at kunden kan indtaste data af forskellige slags, at meddelelse om betalingen bliver afsendt korrekt, og så videre. En del udbydere af denne service findes på markedet, og denne service er en af de mest benyttede betalingsgateways.

Virtuel betalingsterminal

ePay er eksempel på en såkaldt ‘virtuel betalingsterminal’, en slags Dankortautomat på internettet. Når ePay er anbefalelsesværdig skyldes det blandt andet, at det er et meget fleksibelt og rummeligt system, og det er meget nemt at foretage integrationen til systemet, hvor man med sit aftalenummer straks er klar til at handle. Man skal som bruger tegne et abonnement hos ePay, hvormed man får adgang til en række services. ePay giver eksempelvis mulighed for at benytte flere ‘indløsere’, hvilket vil sige, at kunderne kan betale med mange slags kreditkort fra forskellige finansielle aktører, og at man som indehaver af en webshop kan skifte mellem forskellige indløsere, hvis der skulle være problemer hos den ene, eller for at spare udgifter på gebyrer på transaktioner.

Responsivt betalingsvindue

Endvidere kan ePay designes på flere måder alt efter ønske fra indehaveren af webshoppen. Det mest almindelige er at benytte ePays betalingsvindue, hvilket er enkelt og hurtigt at installere. Men der er også mulighed for at opsætte sin egen betalingsformular på hjemmesiden, og flere andre tilbud findes. En vigtig detalje her er, at det tilbyder et responsivt betalingsvindue, som altså sørger for, at betalingsvinduet tilpasses skærmformatet hos kunden. Webshoppen har endda mulighed for selv at designe et responsivt betalingsvindue til både mobiletelefon og tablet.

Support og Fraud Fighter

Blandt de andre services fra ePay kan nævnes, at der gives gratis support. Sådan at man altid kan komme i kontakt med ePay. Hvis man er i tvivl om noget eller i tilfælde af problemer. ePay tilbyder ligeledes en ‘abonnementsordning’ for betalinger. Forstået på den måde at en bestemt kunde i webshoppen kan registreres ved gentagne betalinger. Sådan at kunde ikke hver gang skal indtaste oplysninger. Vigtigt er desuden, at det har et glimrende system til beskyttelse med svindel, det såkaldte Fraud Fighter, som giver webshoppen god beskyttelse. Opsætningen af Fraud Fighter foregår med vejledning fra en medarbejder hos ePay.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.