facebook_pixel

Domæne hvad er det

Et domæne er det man skriver i adressefelten i sin browser. Et eksempel kunne være Menso.dk. Det er domænet og der findes et utal af domæner verden over. Der findes både .dk domæner, men specielt også .com, som er det man kender fra de store internationale virksomheder.

Domænet er altså det navn man skriver for at besøge en hjemmeside. Derfor er det vigtigt at det er noget man kan huske, da det er sådan kunden besøger din virksomhed. Det ville der blive gået mere i dybden med senere i artiklen.

Hvilken betydning har den for markedsføringen?

 Som virksomhed er det vigtigt at man kan få spredt sit koncept og idéer. Det kan være noget at det sværeste, da konkurrencen er utrolig stor. Alle vil gerne dele deres virksomhed og dermed øge muligheden for at skabe vækst. Det er man dog ikke alene om, og præcis derfor er det vigtigt at skabe et fundament, der ikke spænde ben for en selv. En måde at gøre dette på er ved at at have et godt navn. Derfor er domænenavnet uhyre vigtigt for en virksomhed. Hvis det er besværligt at dele din hjemmeside rent verbalt, så er det sjældent et godt domænenavn. Allerede her vil du have spændt ben for dig selv og markedsføringsdelen. Den verbale markedsføring er stadig utrolig vigtig, på trods af de mange digitale muligheder der eksisterer.

Dernæst skal du undgå at bruge de tre danske bogstaver; æ, ø og å. Dette er internettet ikke bygget op omkring og det vil give dig store problematikker. Samtidig begrænser det dig, hvis du en dag går internationalt. Selvom det virker som en umulig drøm, så vil det alligevel bide dig bagi, hvis drømmen går i opfyldelse en dag.

Brug derfor rigtig god tid, når du skal finde både dit virksomhedsnavn og domænenavn. Der er intet værre end, at have fundet et navn og bygget virksomheden op omkring det, og derefter se at domænet er optaget. Derfor er denne del noget af det vigtigste. Mange undervurderer denne del rigtig meget og det kan give store komplikationer.

Har navnet en stor relevans?

 Navnet er, som nævnt, noget af det vigtigste når det kommer til at købe domæne. Der er rigtig mange virksomheder der sælger domæner. Blandt nogen af de store findes One, Meebox og Dandomain.

Et godt råd er derfor at tjekke om domænet er ledigt, på de ovennævnte sider. Når det er gjort, så få det købt. Domæner er alligevel så billigt, så det hellere være sikker. Så kan det godt være, at det ikke bliver det endelige, men så har du ikke spændt ben for dig selv.

Hvorfor er det vigtigt for ens hjemmeside?

En hjemmesides vigtighed, afhænger selvfølgelig af virksomheds formatet og konceptet. De fleste virksomheder vil dog kunne finde en relevans i, at få opstillet en hjemmeside. Den kan bruges til mange ting og med den udvikling teknologien har, så kommer der flere og flere til.

Brug derfor noget tid på at overveje de forskellige muligheder der findes. En hjemmeside kan opstilles på mange måder. For en fysisk forretning kan det være interessant, at lave en tilhørende webshop. En fotograf kunne bruge en hjemmeside, som en portfolio, hvor kunderne kan se vedkommendes værk og se kontaktmuligheder.

En sådan hjemmeside, har altid brug for et domæne. Alt efter virksomheden og målsætningen, så kan dette domæne selvfølgelig variere. Ofte er det virksomhedens navn, der bliver domænenavnet. Det er som regel en rigtig god løsning, da folk ofte kan huske virksomhedsnavnet. Her kræver det selvfølgelig, at virksomheden har skabt et godt navn, der kan brandes. Hvis det ikke er let genkendeligt i form af navn eller logo, så vil kunderne have svært ved at huske det. Det er vigtigt at vide, at tid på internettet er noget helt andet. Der er så mange muligheder, at man hurtigt kan blive valgt fra. Tager det mere end 5 sekunder at få indlæst hele din hjemmeside, så vil størstedelen af de besøgende forlade hjemmesiden, inden de 5 sekunder er gået. Samtidig forventer man, at hjemmesiden er flot og brugervenlig. Det kan sammenlignes med en fysisk forretning. Hvis din fysiske forretning roder eller der er en dårlig vibe, så gider folk ikke komme ind.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.