facebook_pixel

Den professionelle hjemmeside

‘Den professionelle hjemmeside’ lyder som noget, der har med ‘profession’ at gøre, noget der er målrettet et arbejde for at tjene penge. Det kan også opfattes som den professionelt udførte hjemmeside, altså hvor fagfolk har udformet sitet. Men man kunne også stilfærdigt opfatte den professionelle hjemmeside som det site, der lever op til en vis standard, nogle bestemte krav vi stiller til den velfungerende og brugervenlige hjemmeside. En hjemmeside, der tilfredsstiller både indehaveren af sitet og brugerne af det. Og naturligvis kan man opfatte den professionelle hjemmeside som en kombination af alle tre foreslåede opfattelser.

Hjemmesiden behøver ikke koste en formue

Imidertid er det vigtigt at slå fast, at en velfungerende og brugervenlig hjemmeside ikke behøver at koste en formue. Det er heller ikke nødvendigt med årelange studier og alenlange overvejelser for at skabe en forretning med en ‘web-shop’. Men det kræver dog, at man tænker sig om, og at man bruger den nødvendige tid på at udforme sin hjemmeside, så den fungerer både teknisk, og i forhold til både design og indhold. Men det kan læres, og man kan så købe sig til ekspertise i det omfang, det viser sig at være nødvendigt. Hjemmesider til små og mellemstore web-shops behøver i realiteten ikke udføres af professionelle web-bureauer.

Content Management System: WordPress

Det første, der kræves for at lave en hjemmeside, er et såkaldt Content Management System (CMS). Dette system er et stykke software, som i nogle udgaver kan downloades gratis og tillige er nemt at installere. Et sådant Content Management System udgør grundlaget for hjemmesiden, som via en webserver er tilgængelig på internettet. Den mest brugte CMS hedder WordPress, og den kan downloades gratis. Foruden at være gratis har WordPress mange andre fordele. Den er nem at installere, den er nem at bruge, og så kan den ret hurtigt optimeres i forhold til søgemaskinerne. Dette sidste er vigtigt, hvis man gerne vil have mange besøgende på sin hjemmeside.

Temaer og ‘plugins’

Såkaldte ‘temaer’ og ‘plugins’ er vigtige former for ‘tilbehør’ til WordPress. ‘Temaer’ er grundlæggende at betragte som hjemmesidens ‘layout’, men forstået i meget bred forstand, sådan at også hjemmesidens funktioner styres af forskellige temaer. Hertil kommer varierende ‘plugins’, der drejer sig om mere konkrete, specifikke udvidelser af WordPress, eksempelvis særlige formularer eller andet, man kan ønske sig på hjemmesiden. Mange ‘plugins’ er gratis, en del temaer ligeså. Det er meget vigtigt at vælge især de rigtige temaer til WordPress, blandt andet fordi det skal kunne fungere i forhold til søgemaskiner som Google. Det er således nødvendigt at sætte sig ind i de forskellige temaers funktioner, fordele og ulemper.

Søgemaskineoptimering

Når hjemmesiden er etableret, forestår arbejdet med at søgemaskineoptimere. Teksten på hjemmesiden er vigtig, ligesom sitets hastighed og generelle brugervenlighed. Det kræver ligeledes nogen tid at etablere ‘linkbuilding’ og at skabe links til sociale medier. Men bortset fra en del grundige overvejelser angående design og indhold, samt en investering i tid ikke mindst i forhold til det tekniske, kræver udførelsen af den professionelle hjemmeside ikke alverden.

 

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.