facebook_pixel

Besøg på ens webshop opnåes hvordan

Det vigtigste for at få besøg i webshoppen er, at søgemaskiner som Google udvælger det pågældende site. For at få Google til at interessere sig for et bestemt site, skal især to forhold være i top. Sitet skal være brugervenligt, og det skal være relevant for de besøgende.

 

Brugervenlig hjemmeside

At en given hjemmeside er brugervenlig, betyder, at hjemmesiden loades hurtigt, og det er hurtigt og nemt at navigere og søge på sitet. Desuden skal sitet have responsivt design, sådan at hjemmesiden kan ses på forskellige skærmformater, herunder smartphones. Alt dette registreres af Google, og hvis sitet fungerer optimalt, får det en høj rating hos Google. I næste omgang kommer så spørgsmålet om relevans, herunder også troværdighed. Når vi søger på internettet, hjælper Google os således til at finde de sandsynligt bedste hjemmesider, alt taget i betragtning.

 

Relevant og troværdig hjemmeside

Relevans og troværdighed får en hjemmeside blandt andet ved, at andre sites anbefaler den pågældende hjemmeside via eksterne links. Dette kaldes for linkbuilding, og det er en vigtig disciplin for at skabe relevans og troværdighed om sin hjemmeside. Når Google registrerer, at trafik dirigeres fra andre hjemmesider mod en given hjemmeside, tages dette som et udtryk for, at denne hjemmeside er anbefalelsesværdig. Ligeledes er omtale på de sociale medier som Facebook vigtige for hjemmesidens relevans og troværdighed. ‘Popularitet’ er selvforstærkende, også når det gælder webshops. Desuden registrerer Google, hvor lang tid de besøgende opholder sig på et givent site. Hvis de besøgende bliver hængende, tages dette som et godt tegn, både for sitets brugervenlighed og for sitets relevans. For indehaveren af hjemmesiden er det i sig selv en god ting, når de besøgende bliver på sitet, fordi der dermed er større chance for, at de også køber noget.

 

Søgeoptimering

Alle de ovennævnte forhold kan samles under betegnelsen ’søgemaskineoptimering’, på engelsk Search Engine Optimization (SEO). Denne disciplin er man tvunget til at mestre til fuldkommenhed, hvis man vil have Google til at henvise folk til ens hjemmeside. Hvilket nu engang er måden, når man gerne vil have besøgende i sin webshop. Men Google er trods alt ikke alt, selvom det er tæt ved, når man taler om at etablere webshop. Men der er i alle tilfælde et vist forarbejde at gøre, inden man begynder at tænke på Google.

 

Målgruppe

For at få besøg i webshoppen er det nødvendigt at have defineret sin målgruppe, så man kan målrette sin kommunikation og desuden skabe sammenhæng og overensstemmelse mellem målgruppen og webshoppen. Hvis man er sikker på, hvad det er man vil sælge, og hvem man vil sælge det til, bliver det ulig nemmere at komme i kontakt med de rigtige potentielle kunder og samtidig have de rigtige varer at sælge disse kunder. Man skal give besøgende en god oplevelse på hjemmesiden, fordi kunderne da kommer igen, og fordi de vil omtale webshoppen positivt for andre. Glade kunder trækker flere kunder til, hvilket skaber mersalg. Altså er en høj service også vigtig for at trække besøgende til.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.