facebook_pixel

Bedste webshop opnåes hvordan?

Den bedste webshop er velsagtens den, der tjener flest penge. En god webshop er tillige den, der har flest kunder, og især den, der har flest tilfredse kunder. En webshop, der tjener mange penge her og nu, men som ikke har et stabilt kundegrundlag, er ikke den bedste webshop, fordi den sandsynligvis ikke kan holde niveauet ret længe. For at få etableret en god webshop skal man have opbygget et solidt grundlag af tilfredse kunder, som bliver ved med at komme igen, og som anbefaler webshoppen til andre, så kundegruppen løbende udvides. har man en god forretning.

Optimeret hjemmeside

For at opnå dette skal man have etableret en velfungerende hjemmeside, fordi dette jo er webshoppens hele omdrejningspunkt. Sitet skal fungere optimalt, det skal være hurtigt, have responsivt design, være nemt at bruge for kunderne. Det skal kort sagt være brugervenligt. Dette er første skridt på vejen til, at Google udvælger sitet, når potentielle kunder søger. Samtidig giver det brugervenlige site en større sandsynlighed for, at besøgende bliver på sitet, hvilket igen tæller hos Google, plus at det giver større sandsynlighed for, at besøgende konverterer til kunder, der køber.

Sociale medier

For yderligere at tækkes både kunder og Google skal man profilere sin hjemmeside på de sociale medier. Man skal i dialog med kunderne, sådan at man også kan få bedre styr på sin målgruppe. Man skal søge at tilpasse sin hjemmeside, så man henvender sig til de rigtige kunder, og sådan at der er overenstemmelse mellem henvendelsesform, sortiment og den specifikke kundegruppe. Samtidig skal hjemmesidens indhold optimeres, sådan at kunderne rent faktisk får det, de forventer, og sådan at søgeord især i sitets titel appellerer præcist til Googles sans for relevans.

Kundepleje

Man skal pleje sine kunder. Dette gør man ved at have et perfekt site, hvor kunderne nemt og hurtigt klarer indkøbene. Og man gør det ved at sørge for en effektiv logistik, så varerne hurtigt når frem til kunderne. Man sørger for et prisniveau, hvor der er rimelig overensstemmelse mellem pris og kvalitet. Man giver ‘lidt ekstra’, for eksempel gratis forsendelse ved køb over et vst beløb, måske en lille gave i forsendelsen. Man sender nyhedsbrev ud med information om nye produkter og tilbud. Man sørger i det hele taget for løbende at kommunikere med kunderne, også via de sociale medier, sådan at ens webshop bliver noget reelt, som kunderne kender og kan identificere.

Lær af konkurrenterne

For at få etableret den bedste webshop må man også lægge et stykke arbejde i at holde øje med konkurrenterne. Man skal lære af både de andres fejl og af deres gode indfald. Men man skal først og fremmest arbejde på at skabe sig en selvstændig profil, så man adskiller sig fra mængden. Samtidig skal man acceptere, at man ikke kan sælge til hele verden. Man udvælger sin målgruppe og koncentrerer sig om den. Hvis man er dygtig, skabes et fællesskab omkring webshoppen, sådan at kunderne føler sig som del af en udvalgt gruppe.

Alexander Dall Christensen

Artiklen er skrevet af Alexander Dall Christensen

Alexander er Business consultant hos Webstarters. Han har en dybdegående viden indenfor online markedsføring og problemstillinger vores kunder ofte møder.