facebook_pixel

Vi lever i en digital verden. Med mere end 3 milliarder mennesker som benytter sig af sociale medier, har du altså muligheden for at nå ud til næsten halvdelen af verdens befolkning på tværs af disse sociale kanaler. Vi bruger dem til at kommunikere med hinanden, men i lige så stor stil til at interagere og følge med i de brands og virksomheder, som vi kan godt lide.

Hvis du ikke drager fordel af dette allerede, så går du altså glip af en hurtig, billig og ikke mindst effektiv måde at nå ud til din målgruppe. For din målgruppe er lige her. Hvis din virksomhed ikke bruger de sociale medier – så kom i gang NU.

Her får du 5 gode grunde til at implementere sociale medier i jeres markedsføringstrategi.

 

1. Diriger folk til ind på din hjemmeside

Sociale medier er en god måde, hvorpå man kan dirigere endnu flere ind på ens hjemmeside. Dette kan du gøre gennem annoncer og opslag. Hav fokus på call-to-action – det virker!

Sørg for at din side er sat ordenligt op, så de besøgende nemt kan finde links til hjemmesiden også.

 

2. Skaf endnu flere leads

Sociale medier er effektivt til at indsamle leads. De potentielle kunder kan vise interesse i ens forretning og produkter ved at udfylde formularer nemt og hurtigt.

Langt størstedelen af de sociale kanaler tilbyder også annonceringsformater med fokus på leadgenerering.

 

3. Skab gode relationer

Sociale medier giver flere kunder. Sådan er det bare.

Opbyg relationer med dine nuværende og potentielle kunder. En aktiv og engageret tilstedeværelse får din virksomhed til at ligge top-of-mind hos forbrugerne, hvilket gør at de handler ved jer frem for konkurrenten.

 

4. Yd en bedre kundeservice

Dine kunder er altså også på de sociale medier. Og god kundeservice er alfa-omega, hvis man ønsker at bevare de gode kunderelationer.

Dine kunder forventer at du er tilgængelig på disse platforme, og det er som oftest her, at de vil starte en dialog med dig. Derfor er det vigtigt, at du altid er klar til at besvare spørgsmål hurtigt. Jo bedre du agerer på de sociale medier, des mere er folk villige til at købe dine produkter/ydelser og anbefale dem til andre.

 

5. Få data til bearbejdning

Markedsføring er meget datadrevet i forhold til førhen. Nu kan man følge de besøgendes rejse fra klikket på en Facebook Ad til de trykker ”bekræft køb” på hjemmesiden.

Man bliver altså proppet med data og statistikker. En del af dem er ikke så relevante, men mange af dem kan man drage fordele af samt få et bedre indblik i kundernes købsadfærd. Man får derved et bedre kendskab til målgruppen – hvad de leder efter og hvad der fanger deres interesse.

Når du arbejder med sociale medier, så skal du især have fokus på bl.a. disse data;
CTR (Click Through Rate)
ROAS (Return on Ad Spend)
CPC (Cost Per Click)
CPM (Cost Per Thousand)
CLV (Customer Lifetime Value)

Søren J Bruun

Artiklen er skrevet af Søren J Bruun