Vil du arbejde med os? Vi er på udkig efter digitale talenter.

SEO

4 gratis råd: Hold på dine besøgende og skab kunder

By 5. november 2019 No Comments

Om du sælger fysiske produkter eller digitale ydelser, der ikke altid er til at føle på, spiller bounce rate en vigtig rolle i din markedsføring. Alle virksomheder ønsker jo at holde på sine besøgende, så de ikke stikker af og lægger deres penge hos konkurrenten.

Her får du en introduktion til, hvordan du finder din hjemmesides bounce rate samt hvorledes du let selv kan forbedre den. Det har nemlig både noget at sige i forhold til SEO, din omsætning og ikke mindst dine besøgendes loyalitet til dig.

Hvad er en bounce rate? 

Din bounce rate kaldes på dansk for afvisningsprocent. Det lyder ikke særligt opmuntrende, for hvem gider afvises? Men det er faktisk helt normalt, og både din hjemmeside samt din største konkurrent har en afvisningsprocent. Forskellen er størrelsen, og den er der altid råd for at forbedre (Jep, du læste rigtigt – Og dem får du selvfølgelig også af os kvit og frit).

Bounce raten er procentdelen af de besøgende på din hjemmeside, som forlader din side,  uden at foretage en handling eller på anden vis interagere med din hjemmeside. Det vil sige, at de ikke klikker på nogle af dine faner, ser videoer eller søger efter information. Kort og godt klikker de sig ind på hjemmesiden og skynder sig ud igen. 

Det er selvfølgelig ikke attraktivt for din virksomhed, at brugeren ikke fastholdes og dermed skubbes længere ned i salgsfunnelen. En bounce rate kan endda være udtryk for, at den besøgende er hoppet helt ud af din funnel igen, medmindre du bruger remarketing. 

Derfor ønsker du som virksomhedsejer en så lav bounce rate som muligt, for det betyder, at du holder brugerne aktiverede og interesserede. Det er vigtigt, for mange virksomheder bruger nemlig deres hjemmeside som sælger – Og det er svært at sælge til nogen, der kun lige stikker hovedet ind i butikken og derefter smækker døren efter sig.

En bruger kan bounce på flere forskellige måder: 

  • Lukker browseren eller fanen
  • Klikker sig over på en anden hjemmeside
  • Klikker på “tilbage”, der sender dem tilbage til den (anden) hjemmeside, de kom fra 
  • Indsætter en ny URL og trykker enter

Det tæller også som et bounce, hvis brugeren kommer ind på din side men ikke interagerer indenfor 30 sekunder. Så udløber brugerens session og tæller dermed med i statistikken. 

Sådan finder du selv din bounce rate

Du kan se din bounce rate i Google Analytics eller udregne den selv. Inden vi går videre, kan du med fordel selv tjekke hvorledes det står til med din hjemmeside. Så giver det vores gode råd lidt kontekst, og du kan allerede nu begynde at brygge på dine gode idéer. 

Først og fremmest skal du finde vej til din Google Analytics-konto. Når du er inde, ser du en menu i venstre side. Tryk på Anskaffelse og derefter på Kanaler. 

Herunder kan du vælge at se dine nøgletal fordelt på alle kanaler, eller vælge at fremhæve enkelte kanaler, som for eksempel gennem organisk trafik. Organisk trafik er brugere, der har fundet din virksomhed eller hjemmeside på gennem Google-søgninger. Disse er ikke betalte, og dermed organiske, fordi de ikke indeholder data fra betalte annoncer (paid search). 

Jeg vil ikke have en bounce rate! Hvordan undgår jeg det? 

Du kan ikke undgå at have en bounce rate, medmindre der er en fejl i opsætningen af din Google Analytics – Og det er jo en god ting! Hvis du i Google Analytics ser en afvisningsprocent, er det nemlig et tegn på, at det formentligt kører, som det skal. Du kan dog mindske din bounce rate.

Der vil altid være nogle mennesker, der simpelthen bare er gået forkert og leder efter noget helt andet, end du kan tilbyde dem – Og det er okay. I så fald bør du måske kigge nærmere på hvilke forventninger dine meta-informationer giver i søgeresultatet. Hvis de er misledende, kan det lede til høje bounce rates. 

Derudover findes der også et utal af forskellige former for hjemmesider, der tjener hvert sit formål. Består din hjemmeside bare af en enkelt landingsside, er det klart, at bounce raten her vil være højere end på en webshop, hvor der sælges produkter og hvor brugeren har større formål med at klikke sig rundt. 

Der er heldigvis en række ting du selv kan gøre for at mindske risikoen for, at dine besøgende hurtigt hopper videre og dermed øger din afvisningsprocent. 

Sådan forbedrer du let din bounce rate

Det kræver ikke de store tekniske færdigheder at tage din afvisningsprocent i egne hænder. 

Der er flere tiltag, du kan gøre brug af, men det handler i første omgang om at finde frem til hvad man skal forbedre og hvorfor. Der kan nemlig være mange grunde til at man har en høj afvisningsprocent, og du har trods alt den største viden om din hjemmeside. 

Hold altid din side optimeret

En af de vigtigste punkter er at tjekke, om der er fejl på din hjemmeside, som gør at folk hopper fra. Din hjemmeside er hele grundlaget for din afvisningsprocent, så det er også her, du bør kigge grundigt efter i sømmene. 

Det kan eksempelvis være, at din hjemmeside ikke er mobilvenlig, men at 6 ud af 10 af dine besøgende kommer fra mobile enheder. De vil altså blive mødt af en ringe og utilpasset brugeroplevelse, f. eks at menuer og tekst er for småt og ulæseligt fra små skærme, og derfor forlade din side igen. I Google Analytics kan du tjekke hvorfra dine besøgende kommer.

Det kan også være, at din hjemmeside ikke er hastighedsoptimeret. Langsomme hjemmesider kan få de fleste til at blunde hen, og måske endda søge mod konkurrenten, der er hurtigere og dermed mere tilgængelige.

Der kan være flere grunde til, at din hjemmeside er langsom:

  • Langsom webhosting.
  • Stor sidekompleksitet som databasen ikke kan fordøje 
  • Du har alt for store mediefiler på din side

Hvis du selv vil tjekke og hastighedsoptimere din hjemmeside, kan du bruge Googles Page Speed-plugin.

Målret din kommunikation til brugernes intentioner

Din hjemmeside er til for brugerne, så derfor er det også oplagt, at det er dem, du henvender dig til. En anden årsag til en høj afvisningsprocent, som vi oplever i vores arbejde med weboptimering hos Webstarters, er, at brugerne og deres intentioner bliver tilsidesat. 

Du kan typisk finde brugerens intentioner ved at søge på det søgeord, du gerne vil rangere på. Lad os sige, at du har en forretning, der sælger fjernsyn. Det er derfor det ord, du gerne vil have fokus på, når potentielle kunder skal finde dig. Du har derfor lavet en søgeordsanalyse og fundet frem, til du gerne vil rangere på søgeordet “bedste fjernsyn”. 

Læg mærke til, hvilken intention siderne imødekommer. Er de af en informativ natur, f. eks en guide til de bedste fjernsyn, eller forsøger de at sælge fjernsyn? 

Når du søger på dit søgeord, finder du hurtigt ud af, at der er en masse test på forskellige fjernsynsmodeller, og også en masse bud på, hvorfor netop disse modeller er de bedste. Det kan være guides, tests eller noget helt tredje, men formålet er at bidrage med information.

Derfor giver denne informative brugerintention også mening for dig, når du vil slå konkurrenterne – Du skal bare gøre det bedre. Det kan f. eks være gennem længere indhold og mere velskrevene artikler.

For mange mennesker er et nyt fjernsyn nemlig et overvejelseskøb. Det betyder også, at de fleste mennesker har brug for at samle information omkring udvalget og mulighederne, inden de vælger hvilket fjernsyn de vil købe. 

Brugernes behov bestemmer din placering

I vores tiltænkte tilfælde, vil du gerne vil rangere på “bedste fjernsyn”. Det vil derfor ikke give mening at rangere dine produkter gennem en kategoriside, der indeholder 40 forskellige fjernsynsmodeller og ingen tekst om de enkelte produkter – Og hvorfor det er de bedste modeller. Årsagen er, at en sådan sidetype henvender sig en kommerciel eller transaktionel intention. Dermed imødekommer du altså ikke brugernes intention om information.

Derfor ville du i stedet opleve en lavere bounce rate, hvis du lavede en side, der beskrev 5 – 10 af dine fjernsyn i dybden, hvor du forklarer specifikationer, fordele og ulemper ved hver model. Således går du i dybden med kvalitativt indhold, som Google elsker, samtidigt med at du imødekommer brugernes intentioner. Dermed undgår du, at de hopper ud igen, fordi deres forventninger og behov ikke bliver mødt. 

Her vil det ikke give mening at rangere på en kategori side med 40 forskellige tv’er uden en masse tekst, fordi så rammer du slet ikke det brugeren søger nemlig information. Her ville det i stedet være bedre at lave en side som beskriver 5-10 tv’er i dybden og forklare fordele og ulemper ved lige præcis at vælge de her 5-10 stykker. Hermed undgår du også at brugerne hopper ud igen fordi du ikke rammer deres intentioner. 

Brugernes førstehåndsindtryk

Brugernes førstehåndsindtryk skulle gerne stemme overens med hvad de finder på siden. Det er din digitale måde at forventningsafstemme på.

Brugernes førstehåndsindtryk er baseret på din meta title og meta beskrivelse, som de ser på Google, når de søger efter det ord, de gerne vil rangere på. Det er derfor vigtigt at få lavet nogle gode meta informationer der passer til den gældende side.

Hvis vi holder fast i eksemplet om “bedste fjernsyn”, kunne dine metainformationer eksempelvis se sådan her ud:

Når du ser dette i dit søgeresultat, der også kaldes SERP, har du også en forventning om, at du bliver introduceret til markedets bedste fjernsyn og smart TV i en guide-form. Du forventer også at se nogle priser og forskellige størrelser. Kommer du derimod ind og bliver introduceret til radio-produkter eller lydsystemer, er det ikke her du får tilfredsstillet din intention, og du vil sandsynligvis besøge et af de andre resultater. Sådan tænker dine besøgende også. 

Skriv relevant indhold

Hvis du vil tiltrække brugerne er metainformationer glimrende, men dit indhold skal også matche hvad du lover. Nu synes du sikkert, at vi er mega uretfærdige i alle vores krav, men dit indhold skal ikke bare matche hvad du lover – Det skal også være godt! 

Jo bedre dit indhold er, desto længere kan du også holde dine besøgende på siden. Du ved nu, at bounce rate er hvor mange procent der forlader din side. Dwell time, som også er et nøgletal i Google Analytics, er derimod hvor lang tid, dine besøgende bruger på din side – Og jo højere den er, desto bedre antages din sides indhold at være. Det betyder også at jo højere dwell time din hjemmeside har, desto lavere en afvisningsprocent har du også.

Det giver forhåbentligt meget god mening, at jo længere tid folk bruger på din side, desto færre hopper fra med det samme. Foruden godt og spændende indhold, der fastholder din læsers opmærksomhed, kan du også lave interne links i dit indhold. På den måde kan du holde dine besøgende i hånden, mens du guider dem gennem andet indhold, produkter eller måske direkte til hen til dine kontaktinformationer. 

Hvis ikke du er den skarpeste pen på internettet, har vi selvfølgelig også lavet en omfattende (og gratis) guide til,  hvordan du skriver det bedste SEO-indhold. Hurtigt og nemt 🙂

Hvorfor skal jeg overhovedet forbedre min bounce rate?

Der er flere grunde til, at du bør forbedre din bounce rate. En af de væsentlige grunde er, at Google faktisk bruger din bounce rate som en af deres faktorer, når din hjemmeside rangeres mod konkurrenternes. Google vil altid prioritere det indhold, der vurderes som værende mest aktuelt, relevant og gavnligt for de brugere, der søger. 

Derfor bør du også holde din hjemmeside opdateret, relevant og målrette dig brugernes intentioner. Din bounce rate kan nemlig være med til at bestemme din hjemmesides placering på Google. 

Ved at ændre ganske få ting på din hjemmeside, kan du både øge din konverteringsrate og dine placeringer på Google. Du har sikkert hørt den famøse “Time is money”-sætning, måske du endda kaster den rundt på kontoret fra tid til anden. Måske tænker du så også, om det er værd at bruge den tid det tager? Ja! To tommelfingre op fra os. I de fleste tilfælde kan du endda også se en relativ hurtig forbedring. 

Der er penge at hente

Er du endnu ikke overbevist? Så lad os krydre din dag med et eksempel.

Lad os sige, at du har 1000 besøgende på din hjemmeside, og at du samtidigt har en afvisningsprocent på 50%. Det betyder i grove træk, at du kun har 500 relevante besøgende, der kan konverteres til salg, fordi de resterende 500 hopper ud, før de har givet din side en chance. Du implementerer et par af vores gode råd, som gør, at din afvisningsprocent falder med 10%.

Den er nu på 40%. Det betyder altså, at du pludseligt har 600 relevante besøgende. Det er 100 flere potentielle kunder i måneden! Hvis vi oven i købet siger, at din konverteringsrate er 5% af dine samlede besøgende, får du to salg eller henvendelser mere hver måned – Bare ved at rette nogle småting, skrive noget friskt indhold og sætte dig ind i, hvad det egentligt er, dine besøgende vil.